SmartSMS från safeline har ingång för tre temperaturgivare, ställbara larmnivåer hög och låg, larm via SMS eller email (över gprs), två reläutgångar NO/NC, sex ingångar NO/NC, medföljande batteribackup med utgång för att larma vid nätbortfall.
Man kan köpa till programmeringssats som innehåler konfigurationsprogramvara och hårdvara (usb till seriell konverter, anslutinng till SmartSMS seriell ingång. Annars kan man programmera via SMS.
Länk till manual
http://www.safeline.eu/en-gb/technical- … -1.0.58.4/
Länk till konfigurationsmjukvara:
http://www.safeline.eu/en-gb/other-prod … -software/
Det är rätt kul att man kan fjärrprogrammera en SmartSMS genom en annan SmartSMS direktkopplad till datorn. Då används den direktkoppplade som modem.
Det är möjligt att man byter försäljningskanal för produkten, ska kolla med min bekant här i Bryssel som är försäljningschef för Safeline i Europa.
Jag använder utrustningen för kontroll av värme och el i mina två fastigheter i Sverige och Belgien. Bättre att använda dedikerad övervakningsutrustning än att knåpa ihop något av gamla grejor utan garanterad tillförlitlighet. Har aldrig på fem år behövt boota om en SmartSMS. Kör med Telia refill i Sverige.
Huset i Sverige står utan tillsyn månader i sträck och har underhållsvärme med värmepump. det finns andra kritiska funktioner än VP som behöver övervakas. Jordfelsbrytare kan lösa ut. Det finns tillsatser till brytarna som man drar till en larmingång på SmartSMS så kan man övervaka ett antal jordfelsbrytare också.
Genom att skicka fördefinierad kortfattad statusfråga (pin#8#) får man aktuella temperaturer från de tre givarna och status på in och utgångar.
PS har kontaktat Telia om att de ska låta bli att skicka meddelanden till SIM kort som man anmält används i M2M utrustning. Men det har inte riktig gått in, så då och då kommer det SMS som inleds med "unauthorized command, glöm inte att fylla på för billigt pris......"
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.