1

Tråd: HJÄLP - kommer inte ens ur startblocken...

Fick låna en Dovado 3GN av en kompis häromdagen, som jag nu försöker få att fungera. Kanhända är det en kombination av min okunnighet och min datorpark som ej lirar... Den har funkat utmärkt hos min polare som dock gått över till ADSL igen och ej har behov för den.

Bakgrund:
Jag har en Mac Book (Max OS X - ver 10.6.4) och en 3-dongle (Huawei E180) som fungerar finfint tillsammans. (Jag har även en PC-laptop från jobbet som jag dock ej kan ha admin-rättigheter på.)

Jag följer instruktionerna, kopplar ihop routern med Mac:en via LAN-sladd. När jag sedan skriver in http://192.168.0.1/ så står det att "Safari inte kan öppna sidan... eftersom Safari inte kan ansluta till servern..."

När jag sedan provar samma sak med jobb-PCn får jag det inte heller att fungera.

Kommer alltså inte ens in på routern. (hittar heller inget trådlöst sätt att komma inpå den)

Jag har provat att re-setta hela routern genom att hålla in knappen tills det blinkar, då jag ju ändå vill sätta upp ett nytt nätverk.

Några tips på vad jag gör fel?? Mottages tacksamt!

2

Sv: HJÄLP - kommer inte ens ur startblocken...

Kan ju vara så att din kompis har ändrat IP på routern... Testa att "reseta" den, med knappen på baksidan.

3

Har tyvärr redan provat det utan framgång... Kan det vara något annat

4

Vad får din dator för IP address från routern?

Har du provat någon annan browser?

5

På PC:n (Mac:en vet jag inget om):
Ta upp ett kommadofönster och skriv kommandot
ipconfig /all
Titta på raden IP-adress vilken IP-adress PC:n fått av routern.
Titta sedan på raden Standard-gateway vilken IP-adress din router har.
Prova att surfa till den IP-adressen.