Samir, lite mer info om mitt roaming-problem. För övrigt det enda 4GR-problem jag har nu. Jag har provat mer ikväll, dock utan att dra in snö i hallen...
4GR är gateway med Huawei E182E och 3-abb. Den kör DHCP i området 2-199. Nästa alla klienter har fasta IP-adresser i området 210 - 230 (inställt i klienten). 4GR använder radiokanal 3, 20 MHz, b/g/n. Krypteringen är bara WPA2 och bara AES. SSID är "EKMARK WLAN". Fw är Beta 8.
På samma LAN har jag en UMR som används som AP. DHCP är avstängd. Radiokanal är 7, kryptering WPA2(AES), SSID "EKMARK WLAN". UMR står ca 17 m bort och flera innerväggar mellan. Där är signalen från 4 GR fortfarande användbar men så svag att hastigheten reduceras rejält. UMR har fw 4.3.3.
Jag har en Acer Laptop med "Intel Wireless Wifi Link 4965 AGN" som kör Windows Vista 32-bit. Wifi-drivrutinen är uppdaterad till den senaste på Intels sajt. Max uppkopplad hastighet mot 4GR är 144 Mbit/s. När laptopen är nära blir hastigheten i praktiken 80 Mbit/s vid filöverföring, vilket är bra. Ingen annan router jag haft har klarat så mycket med den datorn. Hastigheten är också helt stabil.
När jag startar en överföring av en stor fil (10 GB eller så) mellan en NAS-disk och laptopen, och går med laptopen från 4GR mot UMR så händer det som jag väntar mig: 1) Hastigheten minskar när signalen blir svagare, 2) efter en stund kopplar klienten över till UMR: radiokanal 7, full signal och 54 Mbit/s (dvs .11g). Filöverföringen stoppar men fortsätter automatiskt efter några sekunder. Sedan rullar det på stabilt.
Går jag sedan tillbaka mot 4GR minskar hastigheten igen beroende på att signalen från UMR blir svagare. Nu brukar det ta längre tid innan överkopplingen sker; kan ta flera minuter. Till slut kopplar klienten tillbaka mot 4GR. Då inträffar detta problematiska tillstånd:
- Filöverföringen slutar helt
- Filöverföringen går inte att starta igen - datorn säger "Det går inte att kopiera. Det angivna nätverksnamnet inte längre tillgängligt" (men filen finns på NAS-disk på LAN, nåbar från andra klienter)
- Det går fortfarande att surfa och köra streamad video från nätet
- Inga lokala nätverksresurser går att nå
Om jag i detta läge flyttar laptopen tillbaka till UMR går det bra igen att fortsätta kopiera lokala filer.
Om jag stänger av UMR och förnyar uppkopplingen mot 4GR (wifi off/wifi on) så går det bra att nå allting via 4GR.
Problemet uppstår alltså när UMR lämnar över till 4GR, annars inte.
Man skulle kunna tro att problemet sitter i klienten. Men precis samma sak händer med en Asus Eee PC Laptop med Atheros AR9285 Wireless Network Adapter (a/b/g/n). Och dessutom med en Sony Ericson Xperia X1 (bara b/g). Tre helt olika klienter. Men det är filöverföring och bläddring i det lokala nätverket som inte funkar.
Om jag använder två UMRer som accesspunkter (men fortfarande 4GR som router) går det bra att roama fram och tillbaka. Om jag använder en UMR och en dlink DIR-635 (b/g/n) som accesspunkter (men fortfarande 4GR som router) går det också bra att roama åt båda håll. Fast dlinken ger inte lika bra hastighet som 4GR.
Jag har också provat att låta laptopens IP-adress vara DHCP-konfigurerad. Samma resultat.
Lite lurigt detta. Det är knappast ett jätteproblem, men jag kommer inte längre.
Någom idé?