1

Tråd: Ingen åtkomst till/från Dovado-routern

God fortsättning på er alla!

Här är ett litet julproblem jag bjuder på från mitt hemmafixande..

Jag kommer inte åt min Dovado router från mitt LAN, och inte heller kommer jag åt mitt LAN från min Dovado. Däremot fungerar det att surfa trådlöst via Dovadon, dvs den hittar ut på internet.

Jag har en Inteno 5822 DSL-router som ADSL-modem (AllTele, ej WLAN-modellen), Dovadons WAN-port är kopplad på en LAN-port på DSL-routern, jag har slagit på Remote Management från internet på Dovadon, och där lagt till Any host och på både Web, API, GPS mm.

Mitt LAN från DSL-routern har DHCP 192.168.1.50 till 192.168.1.150, och jag har provat både att Dovadon har dynamisk IP-tilldelning påslaget och att sätta en statisk IP. När jag sätter statisk IP 192.168.1.100 och samma DNS som jag satt i min DSL-router, fungerar internet via Dovadons WLAN, men då jag sätter detta dynamiskt får jag ingen internetkoppling alls. Provar jag att tilldela Dovadon 192.168.2.100, dvs annat subnät än DSL-routerns, så får jag ingen kontakt alls med internet.

Jag förstår att det är många variabler som styr detta, men kan någon ge mig en ledtråd ungefär var jag skall leta i all config?

Det jag vill uppnå är att komma åt mitt trådade LAN som hänger på DSL-routern via WLAN-koppling via Dovadon, och tvärtom, samt att köra port-forwarding in mot Dovadon utifrån internet.

/Niklas

2

Sv: Ingen åtkomst till/från Dovado-routern

enklaste lösningen som det låter är att koppla dsl på lanporten på dovadon, och stänga av dhcp i dovadon.
då blir den krasst en wifi AP och inget annat.
ställ då dovadon på samma subnät som dsl kör på.

dovado stöder inte/bra lan-lan via wan porten - enkelt uttryckt...
det går att få det att funka om du vill lägga tiden på det och behöver en till nat brandvägg av någon anledning.

your choice

3

Wifi AP duger ju bra, jag provar med det. Tack!

4

niglas skrev:

Det jag vill uppnå är att komma åt mitt trådade LAN som hänger på DSL-routern via WLAN-koppling via Dovadon, och tvärtom, samt att köra port-forwarding in mot Dovadon utifrån internet.

Varför inte helt enkelt flytta ditt trådbundna LAN till Dovadons LAN-portar? Så att även detta kan utnyttja övriga funktioer på 4GR. Du köpte väl den inte endast som en AP ? Förmodar att du vill kunna göra fallback till ett 3G.modem.

Om du sen kan ställa om DSL-routern till bryggat läge vore det bäst.

Att ha flera konsument-routrar efter varandra är att be om problem och strul!

/Marcus

5

Jag provade igår kväll att göra som G-Man föreslog, men blir inte riktigt klok på vilka inställningar man skall ha... Dovadon väljer ju att koppla "Internet" antingen via anslutet USB-modem eller via "Ethernet cable in WAN port". Så om jag kopplar bara via LAN-portarna, bör den ju hämta IP från DSL-routern om jag stänger av DHCP, men Dovadon har ju en egen fast IP man ställer in (under LAN tror jag, är på jobbet nu så jag kan inte kolla) som är satt till 192.168.0.1 default. Om jag sätter den till 192.168.1.100 borde Dovadon dyka upp på mitt LAN som är kopplat till DSL-routern, men det gör den inte... Jag får den inte heller till att använda DNS-inställningar så att den hittar ut på internet.

Vad kan jag ha missat? Jag är helt med på er idé att

1) antingen koppla all LAN direkt på Dovadon (portarna räcker iof inte till, men jag kan nog använda min gamla Wifi-router med avstängd Wifi som extra "hub")

eller att

2) bara använda den som en AP (jag behöver ingen fallback till 3G, det är automation jag är ute efter, samt hårddiskstödet i Beta5an)

Kan ni ge någon ledtråd på vilken kombination av inställningar jag behöver sätta i Dovadon? Jag har kollat alla patchkablar, det är liksom den felsökningsnivån jag är nere på nu... :-)

Tack!

6

dhcp på i dsl.
dhcp av dova.
ställ dovado på samma subnät
på ett ledigt ip som inte delas
ut som dhcp-ip av dsl.
anslut wan porten ev till dsl för
att tid/datum skall funka.

om du vill använda den till auto
plus som wifi ap så bör den
kopplas på wan porten.
koppla annars hela lan på
dovado lanet, och om möjligt
stängav nat i dsl.

lista vilka funktioner du vill använda, så kan du få en färdig config.
samt dsl typ/utrustning...

7

Nu har jag kopplat allt via LAN-portarna på dovadon, men med nackdelen att ntp inte funkar. Dessutom får jag inte igång remote management med port forwarding, men det tror jag beror på min DSL som verkar vara boven i hela detta drama. Den går att surfa till på 192.168.1.1 i ett par minuter, sedan dör webservern i den, även om den går att pinga. Skall ringa AllTele och be om en ny, då 5822an verkar gått ur tiden.

8

1. för att NTP skall funka så skall wan porten kopplas mot tex lan, finns annan tråd om detta, med liknande lösning som Du verkar vilja få.

2. remote management kräver att WAN kopplas mot 'wan' enligt 1.

"till på 192.168.1.1 i ett par minuter, sedan dör webservern i den"
är detta dsl du avser eller dovadon?

sätt FAST ip på wan porten så du kan port-forward mot denna från dsl routern för remote+auto och som bonus funkar NTP samt API osv från internet.
tror inte detta funkar annars via dovadons lan portar mot internet.

9

Om jag sätter fast IP och kopplar via WAN-porten kommer jag inte åt Dovadon från mitt LAN, och enheter jag ansluter mot Dovadon via WLAN får ingen IP heller.

Riktigt skumt, jag sätter hoppet till min DSL som verkar halvskum som sagt.