Tråd: Ingen åtkomst till/från Dovado-routern
God fortsättning på er alla!
Här är ett litet julproblem jag bjuder på från mitt hemmafixande..
Jag kommer inte åt min Dovado router från mitt LAN, och inte heller kommer jag åt mitt LAN från min Dovado. Däremot fungerar det att surfa trådlöst via Dovadon, dvs den hittar ut på internet.
Jag har en Inteno 5822 DSL-router som ADSL-modem (AllTele, ej WLAN-modellen), Dovadons WAN-port är kopplad på en LAN-port på DSL-routern, jag har slagit på Remote Management från internet på Dovadon, och där lagt till Any host och på både Web, API, GPS mm.
Mitt LAN från DSL-routern har DHCP 192.168.1.50 till 192.168.1.150, och jag har provat både att Dovadon har dynamisk IP-tilldelning påslaget och att sätta en statisk IP. När jag sätter statisk IP 192.168.1.100 och samma DNS som jag satt i min DSL-router, fungerar internet via Dovadons WLAN, men då jag sätter detta dynamiskt får jag ingen internetkoppling alls. Provar jag att tilldela Dovadon 192.168.2.100, dvs annat subnät än DSL-routerns, så får jag ingen kontakt alls med internet.
Jag förstår att det är många variabler som styr detta, men kan någon ge mig en ledtråd ungefär var jag skall leta i all config?
Det jag vill uppnå är att komma åt mitt trådade LAN som hänger på DSL-routern via WLAN-koppling via Dovadon, och tvärtom, samt att köra port-forwarding in mot Dovadon utifrån internet.
/Niklas