1

Tråd: Dovado 4gr + Telenor och Huawei E-1820

Hej

Jag skaffade igår en dovado 4gr och ett huawei e-1820 med telenor abbonemang för att täcka mitt behov av internet access. Idag så har jag bland annat en Dreambox som kommunicerar på två portar, låt oss säga 11000 och 12000 för enkelhets skull. Tyvärr så läste jag inte tillräckligt för då skulle jag fått reda på att internet.telenor.se inte har dessa portar öppna.

Har lyckats få dem att öppna static.telenor.se för en mindre månadsavgift. Via denna APN kan jag ansluta till internet med min W7 dator, men sätter jag in samma uppgifter i min dovado router så fastnar den bara på "reconnecting" och inget mer händer. Vad skall jag göra?

Dorado fw: 4.2.5.2543 official
Huawei fw: 11.825.03.00.56

//mvh Per Larsson

2

Sv: Dovado 4gr + Telenor och Huawei E-1820

Om du skall ansluta dig från internet till din dreambox som sitter bakom din 4g router så måste du ha laggt in portforwarding i routern.

skall din dreambox skall kommunicera ut på internet via din 4g router så behöver du inte du göra något, bara se till att dm får en ip adress, du behöver ej din static tillläggstjänst. Dock har jag dålig erfarenhet av Dovado 4G i denna konfig, UMR fungerar bättre

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

3

PerLarsson skrev:

Har lyckats få dem att öppna static.telenor.se för en mindre månadsavgift. Via denna APN kan jag ansluta till internet med min W7 dator, men sätter jag in samma uppgifter i min dovado router så fastnar den bara på "reconnecting" och inget mer händer. Vad skall jag göra?

Har du startat om routern efter du ändrade och sparade in den här nya APN?

4

Hej Samir

Jag har startat om routern varje gång jag har bytt APN genom att trycka på restart i vänstermenyn och sedan på knappen och väntat de 69 sekunderna det tar för att restarta routern. Trots detta så fungerar det inte. Routern "fastnar" bara i "reconnect" läge och jag får ingen internet access.

Jag har testat med fw: 4.1.4 (vid leverans) och 4.2.5 och 4.2.3 och med två olika e1820 (båda med mitt telenor abb) och med en huawei e-1750 via tele2 och endast en gång har jag fått en uppkoppling (mha 4.1.4 och mitt telenor abb innan via internet.telenor.se (utan att uppgradera fw på det modemet)).

Problemet då var att jag inte fick min dreambox att kommunicera på det sätt som den kräver eftersom telenor tydligen inte släpper igenom trafik på alla portar. Så jag fick lägga extra pengar på att få static.telenor.se som APN för att det skall fungera med dreamboxen.

Via min dator så kan jag koppla upp på static.telenor.se men det går ej via 4GR:en.

@rogerd tack för svaret, Det låter inte bra att du säger att 4GR:en fungerar mindre bra i detta fall, för att få igång dreamboxen är ju det viktigaste jag har att stödja (förutom http trafik via port 80). Valde ju en 4GR för att det skall vara en efterföljare till UMR:en...

/P

5

Kör min DM600 + 4GR utan några problem, Men som rogerd säger om DM sitter bakom din router och jag gissar en CS server står ute på internet så ska du inte behöva göra några inställnignar i 4GR.

DOCK brukar CS serverar ha IP filter i dem från vilka addresser som du får ansluta, så kolla att de inte har något IPFILTER i CS servern.

/M

6 Senaste redigerad av PerLarsson (2010-08-09 15:31:34)

Jag skall kollla om CS har något IP filter eller något sådant, men det tror jag inte. Dock har admin för CS sagt att vi måste öppna port 12000 och 15000 för kommunikation för att det skall fungera...

Men portar som behöver öppnas eller ej, är helt onödigt att diskutera om jag inte lyckas att lösa huvudproblemet. Jag kan inte på något vis koppla upp 4GR:en mot internet. jag har testat med 2 olika Huawei E-1820 modem och ett Huawei-E1750 utan att lyckas. jag har testat med två olika ISP:er (telenor/tele2), 4 olika APN:er på min ISP (telenor)...

Jag har köpt en extra antenn till mitt E-1820 modem (har ca 50% mottagning utan extra antennen)

Jag har testat med 3 olika FW:s i 4GR:en...

Vad skall jag göra nu?

// Per

7

Gör ett ärende på http://www.dovado.com/SupportForm.html så löser det sig nog

Hänvisa till dena tråd

Mvh
Mathias

8

Hej Mathias

Jag har redan lagt två ärenden, det första redan i fredags och idag när jag ringde till dovados supportnummer så hittade first-line support inte mitt case. Jag lade därför på supportens inrådan ett nytt case, men jag har inte hänvisat till denna tråd i det nya caset. Tycker du att jag skall göra ett nytt försök?

// Per

9

Ahh då finns det säkert redan,
Kollar upp imorgon vad som händer.

Mvh
Mathias

10

Hej Mathias

Fick ett svar från supporten idag, och har lyckats få igång 4GR:en tillsammans med mitt 1820. Tydligen räckte det med att trycka in reset knappen i ca 10 sekunder. Sedan när routern bootade upp så var det bara att trycka på connect. Märkligt att det är skillnad på att trycka på reset knappen än att ha routern avstängd, eller omstartad... Men det var ju mer inställningar som försvann, typ lösenord och SID osv..

Nu måste jag bara lösa portforwarden, som trots att jag kör på static.telenor.se inte fungerar som det skall. enligt http://www.canyouseeme.org/ får jag timeout på de portarna, trots att de verkar rätt satta i 4GR:en och att Telenor säger att alla portar skall vara öppna

11

Innan jag gick över till Tre så körde jag en DM600 mot en UMR med Telenor( utan static), dvs inga öppnade portar mot en CS som fanns ute på internet. Det fungerade bra.

Sedan vill man ju testa det senaste då då köpte jag en 4GR och den kan jag ej använda mot en CS då bilden klipper väldigt ofta. Skall bli intressant och se hur det går med din 4GR och DM. Så nu kör jag med UMR igen

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

12 Senaste redigerad av pupe (2010-12-08 17:29:17)

Kör Dovado 4GR och fick inte min dreambox att lira. Efter att ha startat om boxen via menyn (har peter pan image) och inte via knapp så funkar det. smile

Tele 2, Huawei E1750, Dovado 4GR

13

Vi körde med reverse-login på vår CS server och jag fick aldrig det till att lira med Telenor så jag tvingades att ge upp den lösningen, som tur är så bor jag bara i denna lägenheten tillfälligt för jag håller på att bygga hus så då var min dreambox lösning (comhem) ändå inte aktuell... Så just nu har jag boxer max i ett par månader, inte alls lika bra men mycket dyrare... Livet är härligt

// P

14

Off topic - Bygga nytt hus - då måste livet vara härligt smile - själv jävlas man år efter år med ett 100 år gammalt hus. Tur att bredband o mobiltelefoni blir billigare o billigare så man har råd att renovera.

15

@Pupe Bygga nytt är en speciell känsla, men jävligt mycket beslut hela tiden. Vissa saker är skitsvåra att förstå hur det skall bli. Vi har ju dessutom aldrig bott i något annat än lägenhet, så det är extra svårt att veta vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Dessutom har man ju ingen annan än sig själv att bli förbannad på om något inte fungerar så som man tänkt.... Fast fördelen är ju att man vet exakt vad som finns i varje vägg och hur det är tänkt att saker och ting skall fungera, dessutom så skall det bli otroligt skönt att få en fungerande ventilation/värme distribution. Ett extra plus är att det ligger en fiberkabel framdragen på tomten, bara huset kvar ;-)
// P