Tråd: Telia och hemmaserver
Jag försöker att skapa en Linux ssh server via min Dovado 3GN router. Jag har en publik IP-adress, är APN "online.telia.se". Servern har ingen brandvägg. Jag har satt DHCP för att tilldela en fast IP-adress till servern och har lämnat den nödvändiga porten på routern till servern.
Jag kan ansluta till servern från min interna nätverket utan problem, men när man försöker ansluta till servern från Internet servern kan inte hittas. Jag försökte en "SheildsUp" port scan på ssh porten och det visar "stealth". Jag försökte igen genom att ansluta modemet direkt till en WinXP dator som kör en SSH-server och stängde av Windows brandvägg men återigen porten visar "stealth", men datorn kan vara pingade.
Detta måste innebära att Telia blockerar inkommande anslutningar (?) Jag frågar eftersom jag har läst att köra en server via ett Telia mobilt bredband fungerar (eller fungerade). Har någon här har en fungerande server med Telia?
Jag hoppas att min svenska är OK, jag är inte en infödd så ursäkter i förväg ...