Tråd: Önskas: skydd mot korta strömbortfall genom längre frånslag.
EONs nät på Öland är mycket ofta utsatt för störningar. Dels uppstår sekundsnabba bortfall vid åska på fastlandet. då nätet kopplas ifrån för att genast gå igång igen. Klockan på ugnen stannar.
Under stormiga och isiga vintrar faller grenar och träd på 10- och 20 kV ledningar som inte behöver ha fritt uppåt i ledningsgatan. Nätet faller bort, jag får larm om EON OFF på min larmlog. En nätsektion slås bort genom säkringar ute i högspänningsnätet. Servicebolaget rycker ut och sektionerar nätavsnittet med manuella frånskiljare. Sedan letar de efter felkällan. Hittar de en förmodad felkälla åtgärdas den varpå man testar att slå på strömmen. Ofta händer det då att det ligger en till gren någonstans varpå strömmen slår av igen. Men under en knapp sekund fanns det spänning, okänt vilken styrka.
sedan testar de igen, nya spikar och frånslag. I somras gick strömmen åtta gånger under en eftermiddag med flera sekundkorta påslag. I förra veckan var det flera kortare frånslag och korta påslag
Flera gånger har det hänt att routrar och switchar hängt sig pga dessa korta strömpulser eller underspänningar (överspänningar kan också förekomma vid bortfall pga induktiva laster). Jag vet att man kan använda UPS men mina grejor är så spridda i en stor anläggning att jag skullle bli tvungen att bygga ett separat nät och det går inte. Jag behöver inte kontinuerlig kraft, det enda som behövs är att strömmen antingen är av eller på. Saken gäller även elektronik i värmepump, larmutrustning, kodur, servrar osv, övervakningsutrustning i VA system osv.
Jag tänkar mig en krets som reager på ett spänningsfall, säg till 200volt. Då bryts strömmen till en med central trefas 25 A. Sedan väntar kretsen med att låta strömmen slås på tills en minut eller så gått utan spänningsdippar. Då hinner saker boota om.
Finns sådan utrustning?
Avancerat överspänningskydd grov, mellan, fin - finns och har gjort mycket nytta.