1

Tråd: 4GR Tappar fart!

Min 4GR med f/w 4.33 har inte låst sig som den gjorde i början med tidigare f/w. Vad jag istället märker är att det går allt segare och segare, tills en omstart görs. Det senaste dygnet har ingen trådlös anslutning gjorts, endast EN dator på LAN-portarna. Ser att nedladdningen gått från 96 ner till ~20 Mbit på ett dygn av lättare användning. En reboot verkar återställa! Detta fenomen har jag sett ett par dagar, ungefär så länge jag har haft 100 Mbit-anslutning.

Skall köra ett par dagar med min DIR-615 istället och se hur den uppför sig. Tråkigt att det verkar vara problem med 4GR, och då inte bara på WiFi-sidan.

2

Sv: 4GR Tappar fart!

Hur säker är du att det är inte din ISP? Jag har likadan setup med Bahnhof 100Mbps, utan såna problem.

3

Säker är jag inte! Men, jag kör nu ett par dagar med min DIR-615, och ser om jag har samma problem här! Om inte så tycker jag det pekar åt Dovado-router. Men allt tar ju tid, jag ser det bara efter en dag eller två! Och hastigheten återkommer vid en reboot av routern.  Antar att det har något med förhandling av överföringshastighet mellan router och ISP...

Har du några idéer hur jag kan mer precist felsöka??

4 Senaste redigerad av LasseM (2010-12-08 20:42:09)

OK, en liten uppdatering! Jag har nu under ett par dagar hoppat mellan en D-link DIR615 och min Dovado 4GR. När båda är nyss ombootade verkar båda vara likvärdiga... men efter ett tag börjar det gå långsamt med 4GR. Speciellt verkar up-load reagera. Jag har ikväll kört ett antal tester mot bredbandskollen, flyttar mina TCP/IP-kablar, har samma MAC på båda routrarna => samma IP. Nåväl just nu ser jag att upload hastigheten är ca 2,5 ggr högre på D-link d v s 50 Mbit medans 4GR ligger konstant mellan 18 och 20 Mbit, har bytt 3 gånger och två tester varje gång med samma resultat. Nedlänken går >90 på båda. Har sett häromdagen att 4GR tappar sugen även på nerlänken.

Visst kan det vara min ISP som strular, men hur skall jag gå vidare?? Helt klart är att min Dovado inge gillar att ligga mot min ISP (eller min förra heller) utan att tappa fart, kräver en re-boot var eller varannan dag. D-link'en uppvisar inga sådana problem.

Datorn är kopplad via 1GB till Dovado, och sedan 100 Mb ner till min fiberkonverter. Med D-link gäller 100 Mbit på alla portar.
Synpunkter och förslag är mycket välkomna!!!

5

Vem har du som ISP?

6

Förut var det ComHem (Visit) men har bytt den 25/11 till AllTele

7

och tjänstens hastighet upp/ner?

8

Nu 100/100 Mbit

9

Och ännu en liten uppdatering....
Min Dovado har stått på och puttrat sedan igår, ingen WiFi, endast sparsamt med trådad kommunikation. Gjorde två bredbandstester, båda gav 25 Mbit ner 15 Mbit upp. Provade att göra "reparera IP-anslutning" på min dator (tyckte det hjälpte häromdagen) men samma resultat. Flyttade sladdarna till min D-link och fick då 95 Mbit ned, 55 Mbit uppström.

Funderar på om Dovado kan vara känslig för att den är ansluten till 100 Mbit, men har en GB-port? Kan den vara känsligare än D-link vad gäller anslutningskabel? Jag har en 20 meter lång kabel ned till fiberkonverter. Återstår att sätta routern i källaren, och se hur den uppför sig, problemet är att det bara finns en kabel upp!
Jag är fortfarande öppen för idéer och förslag innan jag kasserar min nya 4GR sad

10

Har nu testa några dagar... Flyttade ner min router i källaren där min fiberconverter sitter. Körde två dagar på detta sätt och hastigheten var utmärkt under hela tiden. MEN i lördagskväll började jag tappa kontakten med yttervärlden (lan var inga problem) under någon minut då och då! Provade att pinga men ingen  kontakt, och så plötsligt snurrade allt igång igen, detta upprepar sig gång efter annan. Till slut tröttnade jag, och kopplade ur min 4GR och i med min DIR-615 som sitter i "rätt" ände av min TCP/IP-kabel, d v s här uppe. Inga problem med hastighet, eller tappad förbindelse.

Det ser ut som min 4GR inte trivs hemma hos mig, jag har stoppat tillbaka den i sin låda, och ser det som ett misslyckat experiment. Trist, men orkar inte hålla på och prova mera.

Om någon har en bra idé eller tips på hur man fixar så det fungerar, självklart så är jag intresserad, men hyser inte något hopp sad

11

Tråkigt, kanske värt att testa nolla hela maskinen, dunka in samma firmware igen och sedan nolla en gång till. Just to be sure.  Konstigt att den tappar hastighet. 100/100 är småpotatis mot vad routern klarar wan-lan.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12 Senaste redigerad av Sam (2010-12-14 08:52:08)

LasseM,

Fyll i support formulären på http://www.dovado.com/SupportForm.html

Tack

13 Senaste redigerad av Frederik00 (2011-01-04 17:02:26)

Hej

Hade problem med hastigheten men det visade sig vara så att datorn  bara visade 100Mbps. Så efter att ha stänga av och på Ethernet så fick jag 1Gbps smile
Och nu får jag ca 94Mbps så det var lite för snabb att klaga.

14

Frederik00 skrev:

Har 100/10Mbit/s bredband och hamnar på ca 73-75Mbit/s men föra D-Link Dir 855 vilket skulle klara hälften ligger på ca 92-95Mbit/S.

jag får >80mbit med sunkit telenor via WiFi med 4gr med en 300mbit N dongel från realtek som kopplats via en usb2 port.

4gr har funkat MYCKET bättre med denna wifi dongel.

15

G-Man skrev:
Frederik00 skrev:

Har 100/10Mbit/s bredband och hamnar på ca 73-75Mbit/s men föra D-Link Dir 855 vilket skulle klara hälften ligger på ca 92-95Mbit/S.

jag får >80mbit med sunkit telenor via WiFi med 4gr med en 300mbit N dongel från realtek som kopplats via en usb2 port.

4gr har funkat MYCKET bättre med denna wifi dongel.

tror inte felet helt ligger på dovado utan tillverkaren av någon del i hårdvaran, dvs någon chip eller dyl.
tycker fortfarande att det verkar vara krasher av någon driver i routern, men går inte att se detta.
men vad vet jag wink

divide by zero

16

Nej, du vet inte.  Jag vet inte heller.  Ingen annan än Dovado-anställda skulle kunna veta.  Men Dovado vill, av någon för mig obegripplig anledning, hålla det hemligt från användarna.  System- och/eller kernelloggar skulle kunna avslöja boven, men användarna (dvs. dem som betalar) måste hållas på glöd.  Hjälp till självhjälp finns inte i Dovados affärsidé sad  Att användarna är sannolikt idioter verkar finnas dock, ingen tvekan om det!

Free your mind, and your OS will follow.

17

Har annat OS i en 4gr... och den uppför sig snarlikt, vilket jag menar att det EVENTUELLA felet skulle kunna ligga UTOM dovados kontroll så att dom skulle mörka tror jag inte på innan jag ser något bevis, sedan att man ej kan plocka läsbara loggar är en annan diskussion, vilket även jag skulle önska.
tex ger varma ic kretsar liknande symtom i komplexa system, tex kan varma "usb" kretsar i datorer ger blå skärmar i wintendo vid avstängning/körning/hotswapping av usb enheter osv.(säkert några som råkat utför när tex fläkten på intel bryggan pajat i desk datorn)

Men jag har varigt upptagen med annat ett tag så inte kunnat fördjupa mig i detta mer, men kan konstatera att jag inte är ensam om problem - som verkade delvis försvinna med annan wifi hårdvara i klienterna av någon anledning.
och jag roam'ar mellan neatgear, dlink, umr, 4gr mfl och det är bara 4gr som strular på detta sätt. även om andra routrar har sina quirks på sitt sätt.

om någon som har problem med sin 4GR och vill voida garantier m.m. kan prova att lyfta locket och FÖRSTÖRA routern samt montera temp sensor och mäta vad det är för temp när det strular(måste vara någon som får repeterbara problem även efter reset annars är det meningslöst). lämpligt är att klippa samtliga lås clips som håller locket så den EJ går att tryckas ihop mer och använda en ir termometer och mäta kretsarna snabbt innan dom svalnar via att lyfta på locket.
men detta borde inte vara ett problem då routern saknar fläktar och detta borde vara kollat sedan tidigare av tillverkaren.
vissa kretsar sänker prestandan när dom blir varma som skydd, skulle kunna upplevas som lägre hastighet.

risken att förstöra routern är överhängande om man öppnar den, så gör det inte... är något dovado borde göra isf, jag kan göra det men har ej kunnat fnv pga tidsbrist.
jag har mätt 3GN, men ej 4GR ännu.

dom som har problem borde kontakta dovado direkt via supporten.
jag gissar att problemen inte kommer av en enstaka sak som strular, utan att det är flera saker pga hur det visar sig.
dovado lär bena ut dom en efter en.

iferror(NULL/NULL);

18

G-Man skrev:

Har annat OS i en 4gr...

Intressant.  Mer öppet än Dovados?  Vill du avslöja vilket?

G-Man skrev:

dom som har problem borde kontakta dovado direkt via supporten.

Men är det inte det som är så ineffektivt?  Den där eviga, entrådiga, iterationen som håller alla andra utanför?  Är det inte det man vill komma ifrån?

G-Man skrev:

jag gissar att problemen inte kommer av en enstaka sak som strular, utan att det är flera saker pga hur det visar sig.
dovado lär bena ut dom en efter en.

iferror(NULL/NULL);

Just det.  Det enda vi (betalande kunder) kan göra är att passivt vänta på att Dovado ska lösa alla knuttarna, bakom rökridåer, utan kundinblandning?  Oproduktivt beteende?  Ser säkerligen så ut!

Jag vill kunna läsa loggarna!
Jag vill se min egen data!
Kostar det extra?
Hur mucket då?

Free your mind, and your OS will follow.

19 Senaste redigerad av junkan (2011-01-08 23:50:55)

Nu verkar min ha gett upp också, tappar fart tills det inte går alls, går inte ens att komma åt webbgränssnittet men efter att den kallnat några timmar funkar den igen för att åter dö efter ngn timma.

Kan det vara värmeproblem med dessa???

Edit: verkar vara min trådlösa skrivare som fått för sig att sabotera på ngt sätt.

20

Har nu provat en beta-f/w under en tid, och det såg hoppfullt ut. Hade full hastighet hela tiden 95 Mb ner och 80+ Mb upp... men efter ett par dagar så började jag tappa kontakten med omvärlden, och efter någon minut var det tillbaka (Auto-reconnect var satt till 5 min och det var kortare tid här). Förekomsten dessa drop-outs ökade i frekvens tills jag gav upp.
Kör på uppmaning av Dovado med min 4GR till en D-link och sedan mot yttervärlden. Få se hur det går om ett par dagar.

21

jag provade pc wifi-4gr-umr wan....
och det hjälpte inte.
därimot nyaste fw är bättre, och reltek
wifi dongel så funkade den 'ok'.