1

Tråd: Problem att återansluta till WLAN efter viloläge

Har precis börjat använda min 3GN efter att bytt från ADSL till mobilt bredband. Med min tidigare router hade jag aldrig problem att få kontakt efter viloläge med mitt trådlösa nätverk, men med min 3GN har jag blivit tvungen att starta om datorn för att få tillbaka nätverket. Använder XP. Har provat ipconfig/renew samt försökt med disconnect och sedan connect, men det händer inget. Kör med DHCP.

Några tips?

2 Senaste redigerad av Sam (2010-12-04 22:57:47)

Sv: Problem att återansluta till WLAN efter viloläge

Den här felbeskrivningen är allmänt känt i Windows XP. Spelar egentligen inte roll på vad det är för router man använder.

- Kör du senaste Service Pack (3) på din installation av XP?
- Har du kört alla Windows uppdateringar?
- Har du stängt av Power Saving Mode på dina nätverkskort?
- Har du provat använda en statisk IP address antingen på datorn eller en Static DHCP Address i routern? Finns under LAN->DHCP. Mata in din adapters MAC address och en ledig IP i scope'n. Save & Restarta routern därefter och kör sedan en "ipconfig -renew" på datorn.

Jag vet att DHCP tjänsten i XP drar inte alltid igång ordentligt efter wakeup, samt att det är likadant för vissa nätverkskort. Så, CAM (Constantly Awake Mode) eller att disable'a Power Savings Mode passar bra i kombination med en statisk IP eller diverse ifall det fortsätter vara problem.

3

Sv: Problem att återansluta till WLAN efter viloläge

Ja, datorn har senaste uppdateringarna (jobbdator)

Har stängt av power save nu. Får se om det löser problemet. Det jag tyckter är konstig är att jag inte hade detta problem med min D-Link router.