Köpte hem en 10m aktiv USB-kabel samt en USB-strömkabel, sån som tar ström från två portar.
Testrigg:
Router: Dovado 3GN (f/w 4.2.5.2543 official)
Modem: Huawei E1750 (f/w 11.126.07.04.00)
Kablar: 5m passiv USB-ha/ho (fr. Biltema tror jag)
10m aktiv USB-ha/ho Deltaco (Kjell & co 98603)
20m aktiv USB-ha/ho Deltaco (Kjell & co 98604)
USB-extraström (Kjell & co 38016)
Så här gick det.
5m passiv kabel: fungerar utmärkt.
10m aktiv kabel: fungerar utmärkt.
10m aktiv + 5m passiv kabel: fungerar utmärkt.
20m aktiv kabel: fungerar inte alls. Modemet lyser/blinkar men 3GN har ingen kontakt med det.
20m aktiv kabel + extraström: fungerar urdåligt. Modemet hittades i 3/5 försök, den kan koppla upp ibland men ingen datatrafik verkar flyta. Kopplar ner slumpvist utan att 3GN upptäcker det. Spelar ingen roll om extraströmmen var i modemets eller routerns ände.
Slutsats: ström har ju modemet, så det måste vara något med datasignalen i USB-kabeln som ger sig vid 20m längd. Det fungerar visserligen om man kopplar modemet med 20m-kabeln till dator, men det är kanske något i Dovadon som inte "orkar". 15m totalt räcker för mig så jag är nöjd med testet, hoppas att någon annan tok kan ha nytta av detta också.
Tack till Kjell & co som lät mig köpa grejerna på öppet köp, när jag förklarade att det var detta jag skulle testa, trots att de svetsade plastförpackningarna är omöjliga att öppna så de går lämna tillbaks snygga. De var själv intresserade av resultaten..