Tråd: Hastighets-problem, 200-500 kbit/s ???
hej !
jag har haft problem med hastigheten en längre tid, men trodde det var trötta servrar.
jag kör normalt med Firefox, men när jag tillfälligt testade Opera upptäckte jag att "Opera Turbo" gick igång !?
den var inställd på "Auto" vilket betyder att den automatiskt kopplas in när man har en långsam uppkoppling, då går all normal trafik via Opera´s servrar som komprimerar och skickar vidare till webläsaren, undantaget SSL-krypterat, som alltid går direkt.
det fungerar riktigt bra, en klar tillgång med en långsam anslutning.
men, när "Opera Turbo" kopplades in blev jag misstänksam...
jag har Huawei E169 och mycket bra radioläge, 200 m till bastationen och bra insignal.
jag har t.o.m. fri sikt till länkantennerna som ju sitter långt ner i masten.
jag har haft bra hastighet förut, men när jag mätte med bredbandskollen, Tptest & Speedtest.net så fick jag vid flera mätningar endast 200-500 kbit/s, vid några enstaka tillfällen fick jag 800 kbit/s.
dessa mätningar gjordes efter midnatt !
detta är ju ren skandal, borde ju ha varit flera Mbit/s den tiden på dygnet...
kontaktade kundtjänst /teknisk support angav vilken basstation det var och frågade om dom hade tekniska problem, eller om det var extremt hög belastning p.g.a. nån "supersurfare" som laddade ner torrents dygnet runt.
jag fick svaret att dom inte hade problem och att belastningen inte var speciellt hög.
supporten föreslog att jag skulle kolla om jag möjligen hade problem med min egen dator och sedan återkomma.
jag testade och ringde sedan supporten igen, och berättade att jag hade testat med 2 simkort, 2 modem, 3 operativsystem, 2 olika brandväggar, med alla antivirus-program avstängda, och att det var samma skit.
supporten sade: "då är det nog inte du som har problem...."
dom noterade min felanmälan (en lördag) och skulle höra av sig.
jag kör med kontantkort, så när det fortfarande var segt på måndagen när jag skulle ladda kortet, så bytte jag till Telenor istället för att testa om det var nån skillnad.
med Telenor fungerar det normalt igen (för att vara Telenor...),
under 1 Mbit/s kvällstid, men 3-4 Mbit/s efter midnatt, precis som tidigare.
när jag skaffade mobilt bredband körde jag först med Tre, men hade efter några månader tillfälligt ett laddningsproblem och köpte därför ett Comviq-paket med E1550, körde därför Comviq nån månad vilket fungerade jättebra t.o.m. på halvfart (3,6 Mbit/s), hade 2-3 Mbit/s.
jag testade därefter Telenor, men det var så dålig hastighet kvällstid, ibland väldigt dåligt, att jag gick tillbaka till Tre, då hade jag 1-2 Mbit/s kvällstid och 3-4 Mbit/s nattetid.
men nu när jag mäter så ligger jag på 200-500 kbit/s dygnet runt !
vid nån enstaka mätning nattetid har jag fått 1-3,5 Mbit/s, men när jag mätt igen (omedelbart) så har det återigen varit 400-500 kbit/s.
jag läste i en annan tråd om liknande problem, det var då ute i "bushen",
jag befinner mig i stan (Karlstad).
är detta ett allmänt problem med Tre numera ?
någon ansåg i den andra tråden att detta hade att göra med att Tre hade ökat hastigheten i nätet nyligen ?
är det fler som har samma problem ?
isåfall, när började ni märka problemet ?
jag funderar allvarligt på att byta till Comviq/Telia, nackdelen är ju volymbegränsningen...