1

Tråd: Problem med Tellstick-styrning från UMR

Har en Dovado UMR firmware rev. 4.3.1 med Tellstick batch 9.  Kör sex st. Proove/Nexa fjärrströmbrytare och har problem med att vissa kommandon från routern "hänger".

Tex: Skicka "släck" från routern till en brytare 1, kommandot utförs ej. Skicka sedan "släck" till brytare 2, och brytare 1 släcker nu först och sedan även brytare 2.

Jag upplever att vissa kommandon blir "hängande" i routern tills man manuellt skickar ett annat kommando. Problemet gäller även vid schemaläggningar.

Det händer inte varje gång men uppskattningsvis 30 % av tillfällerna.

Har planer att bygga ut min hemautmatisering men just nu är det för mycket problem då man inte kan lita på att kommandon utförs.

Någon som upplevt samma problem?

2

Sv: Problem med Tellstick-styrning från UMR

nej ej märkt detta, men har annan batch av tellstick.

3

Har nu fått en Tellstick Batch 10 och hittills fungerar det bättre.

4

är räckvidden ok?
största problemen med dom är räckvidden som varierar från 3meter till 100meter.
dom som krånglat och jag pillat isär är fulla med kalllödningar, går att pilla bort komponenter från sändarkortet. tellsticken består av två delar, gissar att sändaren är köpt och det andra är eget bygge pga de tydliga skillnaderna i lödkvalitet.

efter omlödning har dom funkat stabilare, men mina sitter oftast i ouppvärmda lokaler.... och därför känsligare.
jag trodde tidigare att alla problem härstammade från dovado, men alla går klandrfritt efter omlödningen.