Se marcus-aa inlägg post 17 i tråden
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2302
angående godtagbara kabelförluster. En annan och tidigare post i tråden har ett bra diagram över dämpning hos olika koaxialkablar.
Den poyntingantenn du köpt är en logperiodisk trebandsantenn som även täcker GSM 900 och 1800. En sådan kan väl vara bra om man behöver en flerbands repeater i huset för att få in GSm och UMTS signaler. Men som antenn för mobilt bredband passar en 3G antenn bättre, t ex en panelantenn med än högre förstärkning.
Istället för att köpa signalförstärkaren skulle jag satsa på bättre koaxialkabel.
Bäst vore om du kunde få upp routern nära antennen. Det finns ju klimattäta lådor. Kör sedan ned datan i vanlig ethernetkabel från routern och ställ en rejäl wifi-router, typ linksys wrt54G i huset eller en accesspunkt.
för cdma evdo i USA finns små routrar som är avsedda för mastmontage. Samma skulle behövas för 3G. Jag har dock inte sett några. Huvudsaken är att en LAN-utgång finns. De bör kunna strömförsörjas över LAN-kabeln. Alternativet är en usb-dongel och eventuellt inline förstärkt usbkabel till en Dovado router som ger wifi. Jag har testat en sierra usb409 med 15 meter usb, det gick bra.
Tyvärr är det tunnsått med rapporter om verkan av (inline) signalförstärkare på 3G.
Signalförstärkarens viktigaste egenskap är att den kan kompensera för förlusten av sändareffekt från din router i kabeln till antennen. Men basstationen beordrar ändå ned effekten om du är någorlunda nära eller har en effektiv riktantenn.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.