1 Senaste redigerad av xopah (2010-11-15 15:28:11)

Tråd: Externa antenner?

Hej!
Jag tittade på den här produkten för ett bra tag sedan men skippade den helt och hållet..  Nu ger jag mig på det ännu en gång och frågar där utvecklarna lyssnar.

Jag vill ha en 3G router funktion ut till sommarstället men jag tror/tycker inte att de inbyggda antennerna i diverse routrar räcker eftersom sommarstället är ganska stort till ytan och jag vill ha anslutning inne i flera runt liggande hus.

Där av ställer jag nu frågan:
1. Går det att modifiera 4GR (eller 3an) för att använda externa antenner?
Jag har redan inhandlat U.FL Mini PCI till RP-SMA anslutningar eftersom jag hade tänkt att bygga en mini-ITX router isället för att ha en dovado i uthuset.
2. Hur ser Dovado 4GR ut innuti? Finns det någon möjlighet till att modifiera WLAN modulerna, till exempel byta ut hela wlan modulen till en som stödjer utbyte av antenner?

2

Sv: Externa antenner?

ja det går att löda, om man klarar att löda ytmonterat.

annars kan en lös wlan-ap används för längre räckvidd som kopplas på någon lan port.

ej monterat isär 4gr ännu, vill testa klart den först,
men på 3gn sitter all på kortet så inga 'moduler'.
har lite bilder på 3gn.

3

Om du vill skulle du gärna få dela med dig av dina bilder på 3GN.

Om du inte monterat isär 4GN ännu hur vet du att de är fast lödda på kretskortet?
Det känns verkligen som om INGEN på marknaden erbjuder en sådan lösning jag skulle vilja ha i ett enda paket! Ibland är tydligen enkla saker väldigt svåra...

4

den äldre UMR har lös/avtagbar antenn, jag kör bla med extern antenn mot granne =funkar ok.
varken gn eller gr har detta.
antennen i gn ÄR lödd på kretskortet strax innanför frontpanelen.
är en coax ut från  antennen och 4gr har samma typ av antenner så är 90% säker att det är en liknande lösning där. måste öppna för att veta till 100%,och ej gjort detta ännu så.

då >90% inte ens har iden att byta wifi antenner och inte vill betala.100.mer för.routern med denna funktion så...

enklast är att använda en lös AP som jag föreslog, kostar någon hundring från kina med frakt.
om man byter antenner på gn/gr så torskar man garantin.

bara ett förslag....

5

Tack för förslaget, det är noterat.
Det är konstigt.. jag har fått det förslaget egentligen varje gång oberoende av på vilket sätt jag har tänkt bygga mitt lilla projekt.

Jag KAN ju inte vara den enda som vill ha en vettig WLAN lösning på landet och INTE kan få dit något annat än en 3G anslutning och dessutom inte vill börja skaffa femtioelva apparater med extra funderingar och grejer som oftast inte kan hålla en uptime längre än att jag byter kallingar mer sällan än apparaten...

Kan någon utvecklare kanske svara på den här tråden?
Hur ser antenn anslutningen ut mot kretskortet?
- Jag har öppnat apparater tidigare och går garantin så går den.

Annars är ju sista utvägen bara att bygga min egen lösning...
/R