1

Tråd: Kan man stänga av fjärrinloggning på en 4GR?

Kan man och hur stänger man av funktionen för att logga in i routerns inställningar via fjärrinloggning (trådlöst Wlan)? Alltså bara anluta via kabel när jag vill ändra i routerns inställningar och inte via trådlöst!

2

Sv: Kan man stänga av fjärrinloggning på en 4GR?

Går ej

3

Har sökt runt lite på nätet om säkerhet och när man läser om just "remote access" så finns det ett intresse för att komma åt routrar på det viset! Tog en titt på Hack och underground där man ser att diskussioner kretsar kring typ "why hack WPA2 encryption when there are other ways"!? Det finns till och med listor över routrar som saknar skydd (avstängning) mot fjärråtkomst!

Ett litet önskan från min sida för nya funktioner till Dovado är just att kunna stänga av fjärråtkomst! Är detta en funktion som är mjukvarubaserad eller har det med hårdvaran att göra?

4

Förstår dock inte om du kör ett säkert WPA2 lösenord och om du vill vara säker så adderar du MAC address filter så att du låser routern till vilka enheter som får accessa ditt nät.

Om någon lyckats komma igenom ditt WPA2 lösenord så kommer du ha problem med att de kan attackera dina PC:ar. Routern skulle vara det minsta jag skulle vara rädd för.

Det går inte komma åt ADMIN gränsnittet utan att de har hackat ditt WPA2 lösenord.

Kan du gärna ge en länk till vad du referar så jag kan förstå din problem ställning.

Det jag tror de refererar med Remote Management är enheter som default går att nå via Internet och det är avslaget på 4GR. Måste manuellt slås på undet "Remote Management"

//Mathias

5

vill man använda dovado x som public ap går detta ej pga att adminsidorna går att komma åt från wifi även utan inloggning då tex status visas utnan inloggning...
det ger åtkomst till webbserverm och möjlighet att trasha den...

just my 2Â¥

6

Det där låter _inte_ särskilt sammanhängande.  Kan du försöka förklara vad du menar på lite begripligare sätt?

Är det så att det du menar är att att ha öppet tillgång till (root) administrativa sidor via trådlös nät är förfärligt osäkert och oanständigt för en pryl som kallar sig router, det kan jag hålla med om.

Free your mind, and your OS will follow.

7

Jag förstod ingenting här heller, men anyway - jag ger det ett försök ändå:

- Routerns default login lösenord går att ändras på SYSTEM->SECURITY sidan och genom Setup Wizard.
- WiFi kryptering är inte påslagen by default. Man kan antingen köra Setup Wizard eller besöka WLAN->ENCRYPTION sidan.
- Remote Management (tillgång FRÅN Internet) är inte påslagen by default heller. Man kan dra igång det på SYSTEM->REMOTE MANAGEMENT sida. Det finns en guide på våran DOVADO Apps hemsida: http://www.dovado.com/Apps.html#guide
- Konceptet av "Remote Access" har ingenting med WLAN-kryptering att göra. "Remote Access" är när man försöker komma in på routern över Internet, och inte över WLAN. Det är två helt olika saker.

Jag hoppas nån av mina svar hjälper till, annars så får du start från scratch och dela upp dina frågor så att vi kan få bättre begrep på det hela.

Tack

8 Senaste redigerad av cii (2010-11-13 01:26:08)

Samir skrev:

Jag förstod ingenting här heller, men anyway - jag ger det ett försök ändå:

- Routerns default login lösenord går att ändras på SYSTEM->SECURITY sidan och genom Setup Wizard.

Du verkar missa poängen här, Samir sad  Vilket var först, hönan eller egget?

För att logga in på säckert sätt måste man logga in på osäkert sätt först och konfigurera för bättre säkerhet.  Men då kan det redan vara för sent, inte sant?  Någon annan kan ha redan hunnit snyggt fixa det sad  Speciellt om man kan göra det över trådlös förbindelse.  Är det inte något smartare att leverera prylen med avstängd trådlös administration (enbart trådbunden administration påslagen) och låta användaren skjuta sig i foten själv (slå på trådlös administration)?  Inget raketvetenskap där inte, eller?

Och förresten.  Varför _måste_ man (FW: 4.3.0) använda 'Group cipher:' TKIP (som visat sig vara osäker) och saknar möjlighet att låsa till CCMP, som inte blivit knäckt, än?

Free your mind, and your OS will follow.