1

Tråd: Dovado 4GR + Huawei E1750 funkar dåligt

Jag köpte en 4GR till mina föräldrar som har mobilt bredband från Glocalnet och dålig 3G-mottagning i källaren, där datorn står. Deras modem är ett E1750. Problemen jag har är:

- Det tar väldigt lång tid för modemet att koppla upp, ca 10min (direkt på datorn tar det kanske 30s)

- Med jämna mellanrum tappar modemet anslutningen och man får vänta 10-30min på att uppkopplingen ska komma tillbaka. Detta händer inte heller när modemet sitter direkt i datorn.

Dovadon är uppgraderad till FW 4.3.0. Ska kolla vilken FW modemet har, men det har jag inte uppgraderat. Någon som känner igen detta och har något tips?

2

Sv: Dovado 4GR + Huawei E1750 funkar dåligt

Vad visar den för signalstyrka i routerns meny?

Har du Connection Trackern igång?

3

12-20%, så det är inte världsklass. Dock bättre än i källarn, när modemet sitter i datorn. Kanske iofs skulle ta ner Dovadon dit och mäta med den.

Connection trackern är inte igång.

4

Det du upplever är vanligt när man hamnar under 20%.

Varför behöver routern sitta nere i källarn bredvid datorn? Räcker inte WLAN om man placerar routern nånstans med bättre 3G mottagning?

5

Routern sitter ovanpå en garderob på övervåningen. Det är bara datorn som är i källaren. En anledning till att jag köpte dovadon var att kunna placera modemet på en plats med bättre 3g-täckning.

6

Har du kollat vart i huset ligger starkaste 3G signal? Du kan använda max 5 meter lång kabel mellan router och USB modem, men gör inte det om det inte behövs.