1

Tråd: Går det att få en ingång till dovado för larm?

Docvado med telstick överlappar delvis de funktioner man kan få t ex med en Smart-SMS, dvs man kan fjärrstyra funktioner via SMS. Samma med t ex Ontech 9020

http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=2084

Det som verkar saknas på Dovadon är ingångar som t ex kan larma om temperatur understiger inställt värde eller t ex om en magnetkontakt öppnas. Finns det någon enkel lösning för detta som inte kräver utrustning för tusenlappar?

(Med en Smart SMS kan man enkelt skicka ett kommando-alias, t ex "Om" vilket i mitt fall bryter strömmen till adsl-modem i stugan under en minut så att modemet (med router) bootar om. Burken skickar mig också SMS om EON är off och ett SMS då strömmen återkommer).

Om det vore möjligt att ha ingångar så skulle man slippa ha delvis överlappande utrustning och flera simkort.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Går det att få en ingång till dovado för larm?

Har bara sett extra utrustning, har för mig att jag såg en sådan med temp osv för LAN, som man då kan koppla in i t.ex. dovado'n.
De var visserligen typ 2 år sedan så kommer inte ihåg vad utrustningen hade för namn.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Jag använder en ip kamera med larmingång som triggas vid tex avbrott, skickar temp som BILD osv.
det är sedan kopplat mot enkel hembyggd ups bestående av 10st nimh batterier medrelä/diod lösning.
kamera+umr går på 12volt.

men alla dovado saknar larmingång fnv.

4

T.ex. denna kameran
Standalone IP Wireless WIFI/LAN Camera with Night Vision and Pan/Tilt Motors
485kr ink frakt

http://bit.ly/aQaIDN

Den har larm portar osv, tilt och lite annat juck.

LAN och Wlan

http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_26358_2.jpg

[youtube]uULvwdEaetU[/youtube]

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Tack G-man och Andreas, ip-kamera med ingångar är en bra lösning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av Micke (2010-11-06 10:16:59)

Beställde en sådan för 460:- sek...det är väl "inga pengar" wink

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

7

finns kina kopior på kina kameran. kostar ~30kr, gör samma sak.
är billigaste lösningen.

8

Tala gärna om vart jag kan köpa dem för de priset.

9

finns i butikerna i hk om man åker dit, annars kan tex alibaba användas.

på tex eböj kostar kopiorna nästan som org, man måste kolla noga, mycket suug å blås på ebay.

10

Är det någon av herrarna som har köpt cameran från DX ? och har en manual eller kan säga vart jag kan hitta en?
Hur funkar I/O porten kan man koppla på en termostat som larmar vid låg temp och andra larmgivare ? Kan man även styra porten och på så vis t.ex tända en lampa?
MVH
Tedd  wink

11

DX säljet en/den billigare kopian har jag för mig.
uppgradera absolut inte fw i den isf. = brickar den.

är en stift list med skruvkoppling,
den ena larm ut är ett relä.
larm in skall matas med 12/5volt för att triggas.

är taget ur hufvudet så ej 100% säker på korrekt.
vissa kopior saknar funktion på dessa portar, så kolla innan köp.