1

Tråd: Dovado 4GR & PPPoE

I väntan på mitt nya mobila bredband försökte jag att få Dovadon att funka ihop med mitt ADSL-abonnemang. ADSL är via Glocalnet som kör PPPoE. I min gamla TP-Link är det bara att gå in in uner WAN-inställningar & välja PPPoE & fylla i inloggningsuppgifterna.
Hur ställer man in Dovado-routern så att det lirar eller är tanken att den enbart ska funka ihop med mobilt bredband?

2

Sv: Dovado 4GR & PPPoE

PPoE är inte supportat i routern.
Något som vi tittar på för framtida mjukvaror.

//M

3

OK, tack för snabbt svar
Någon som vet om det tillsvidare skulle gå koppla ihop Dovadon med min gamla TP-Link router. Tanken är att använda Dovado tillsammans med Tellstick & vore ju roligt att kunna börja testa redan nu innan jag fått hem mitt mobila bredband.
Tänkte om det gick att koppla enligt följande på nått sätt:
ADSLmodem -> TP-Link router -> Dovadoa -> Tellstick

Frågan är ju då i så fall om man kan komma åt tellsticken utifrån via Dynamsik DNS som är uppsatt på TP-Link routern.
Går det att koppla ihop TP-Linken med Dovadon och sen att göra nån form av Port Forward så man kan komma i kontakt med Dovadon & Telssticken via t ex Dovados Iphone-app?

4

Hej,

Slå på dyndns i din TP-LINK alt. gör det i Dovadon
DYNDNS kommer att uppdateras med den IP som du har på TP-LINKEN.

portforwarda 6435 från din TP-LINK router till Dovado. (API porten)

Enable under remote management API via WAN.

Så ska det fungera :-)

//Mathias

5 Senaste redigerad av itbobo (2010-11-04 11:49:20)

Tackar för hjälpen, men jag får det inte riktigt att funka.

Hårdvaran är kopplad enligt följande ADSL modem -> (WAN ingång) TP-Link router  (LAN utgång/ingång) -> (WAN-ingång) Dovado -> (USB 1 Tellstick)

Har kollat så DYNDNS är aktiverat på TP-linken (kommer åt den via 3G uppkoppling på mobilen).
I TP-Linken har jag lagt in portForward på port 6435 mot den IP-adress som dovadon får enligt DHCP-listan.
I Dovadon har jag "enablat" remote management för WAN & testat med att både ha DHCP aktiverad & avaktiverad i Dovadon.

När allt är anslutet enligt ovan kan jag surfa ut vi dovadon men jag kan inte få kontakt "in till" Dovadon, varken via webläsare eller Iphone-app.
All övrig Portforward funkar , har testat att komma åt NAS-disken samt VNC (som är kopplat med Port Forward via TP-Link routern) via 3G i mobilen.

Är det nått konstigt i min konfiguration eller har jag bara gett mig på nått som omöjligt kan fungera?

Hur ska man ange Host i Iphone-appen, jag har testat med xxxxx.dyndns-xxxx.com:6435 är detta galet?

6

Har kommit ett steg längre nu, kan komma åt dovadon:s admingränsnitt utifrån nu via mobilen (uppkopplad mot 3G alltså).
Men kommer fortfarande inte åt den från Iphone-appen, mycket skummt eller?

7

ta bort port numret

xxxxx.dyndns-xxxx.com

Har du även bokat i API => API HOME, så att du låter host utefrån accessas API:et.
Du måste ange ANY host eftersom din iphone byter ip address hela tiden.

/M

8 Senaste redigerad av itbobo (2010-11-04 13:04:59)

Tack för enormt snabba svar.

Jag har testat utan portnumret nu, men Iphone-appen vill inte "connecta".
Antingen säger den att det är fel hostname &/eller inloggningsuppgifter (100 % säker på att jag skriver rätt uppgifter) eller så stängs "appen" bara ner.

Jag har tillåtet ANY-host & kryssat i alla ruter (web, API mm).

Däremot är jag inte med på var jag hittar eller vad du menar med API => API HOME?

Sorry, såg nog nu vad fu meande med API HOME, kryssrutan heter API-H. Den är ikryssad.