1 Senaste redigerad av rawsezx (2010-10-26 11:50:59)

Tråd: Problem att nå servern då jag använder min smartphone.

Ett mycket irriterande problem som ni säkert har en bra lösning på!

Först en systemöversikt.

Har en server med windows 7 ultimate kopplad till en Dovado 3GN. till Dovadon så sitter det ett USB modem från TRE. Servern står i en båt.

Att surfa fungerar jättefint, jag kör en serverprogramvara på windows 7 datorn som jag kan komma åt från alla möjliga olika uppkopplingar (dock inte mobilt bredband från TRE).

Hemifrån fiber 100/100mbit. Inga problem.
Jobbet. Telia ADSL. Inga problem.
Kopplar jag in min HTC hero till datorn och delar ut internet så kommer jag åt servern och serverprogramvaran.

Kopplar jag in ett bredbandsmodem med Telia SIM kort så kommer jag åt servern och dess programvara.

Om jag kopplar in ett bredbandsmodem från TRE så fungerar ingenting, nåja det är inte det största problemet.

I min HTC telefon så har jag installerat en telnet klient, fungerar klockrent att komma åt servern och serverprogramvaran OM telefonen är uppkopplad mot wifi, kommer inte åt den när jag kör på vanliga 3G nätet. Vad beror detta på?

Har även testat med iphone 4 samt iphone 3 och en ipad samma problem, allt funkar klockrent om jag är uppkopplad mot ett wifi nätverk men så fort jag använder 3G så verkar det som att min server inte finns.

Har testat med tele2 abbonemang samt telia abbonemang.

Någon som har några ideér så är jag mycket tacksam för svar!

Mvh Kalle

Edit:

förtydligande. när jag använder min HTC hero som modem till min bärbara dator så fungerar det att telnetta från datorn, men inte från telefonens telnetklient.

2 Senaste redigerad av Mathias (2010-10-26 12:26:16)

Sv: Problem att nå servern då jag använder min smartphone.

Idag så fungerar det inte att köra direkta uppkopplingar mellan 2 st abbonomang från operatören "3".

Förstår jag dig rätt så fungerar denna combo
Server (båt) med "3" abb.
Klienter
ADSL, FIBER, TELIA (3g), TELE2 (3g)

Den icke fungerande KOMBO
Server (båt) med "3" abb.
Klienter
IPHONE IPAD HERO med "3" abb?

Mvh
Mathias

3

Hej igen!

Tack för snabbt svar! Trodde att jag skulle få ett mail när någon svarade i tråden, men där gick jag bet!

Jag var kanske otydlig i min första post.

Problematiken gällande "3" mot "3" mobilt bredband känner jag till (den hårda vägen).

Jag kommer åt servern (på båten med "3" mobilt bredband). genom följande kombo.

Vanlig bärbar dator uppkopplad med Telia och tele2 mobilt bredband.
Vanlig bärbar dator uppkopplad mot ADSL och FIBER
Vanlig bärbar dator uppkopplad genom min HTC hero (med usb sladd antar 3G uppkoppling).
HTC hero uppkopplad mot wifi-nät (genom ADSL eller FIBER).
iPad uppkopplad mot wifi-nät (genom ADSL eller FIBER).
iphone uppkopplad mot wifi-nät (genom ADSL eller FIBER).

Det som inte fungerar är följande.
HTC hero, iphone och ipad genom 3G nätet, dvs utan någon wifi-uppkoppling.

Testade att installera en telnetklient på min HTC hero för att utreda hurvida det är fel på original-applikationen som styr funktionerna på båten, men kommer inte ens åt servern genom telnet.

Om jag istället kopplar in min HTC hero till min bärbara dator (Jag har telia jobb-abbonemang, surfa, prata, sms:a hur mycket du vill nånting...) och då fungerar det.

Jag vet inte ens vad det är som jag ska misstänka, installerade en ping-app i min Hero, när jag har wifi-uppkoppling kan jag pinga både ip-numret och domännamnet (dyn-dhs) men när jag kör på vanliga 3G nätet så är det dödstyst.

är det "3" som spökar? Dovadon? Windows 7 eller min(a) mobila smartphone(s) som inte hänger med?

4

Vilken APN och telnet port använder du?

Funkar andra tjänster som ftp, ping, http, etc?

5

Hallå!

Jag använder bredband.tre.se
Inga andra tjänster verkar fungera (som jag kan testa med telefonen).

Portar: 6544 = för krypterad trafik, 6543 för okrypterad trafik vilket jag båda
har satt som portforwarding i dovadon, IP nummret som visas i dovadon stämmer överens med det IP nummer som jag får när jag pingar domännamnet hemma.

Jag testade även att köra portforwarding genom port 80 -> 6544 vilket också fungerade, dock inte genom 3G nätet då.