Tråd: Problem att nå servern då jag använder min smartphone.
Ett mycket irriterande problem som ni säkert har en bra lösning på!
Först en systemöversikt.
Har en server med windows 7 ultimate kopplad till en Dovado 3GN. till Dovadon så sitter det ett USB modem från TRE. Servern står i en båt.
Att surfa fungerar jättefint, jag kör en serverprogramvara på windows 7 datorn som jag kan komma åt från alla möjliga olika uppkopplingar (dock inte mobilt bredband från TRE).
Hemifrån fiber 100/100mbit. Inga problem.
Jobbet. Telia ADSL. Inga problem.
Kopplar jag in min HTC hero till datorn och delar ut internet så kommer jag åt servern och serverprogramvaran.
Kopplar jag in ett bredbandsmodem med Telia SIM kort så kommer jag åt servern och dess programvara.
Om jag kopplar in ett bredbandsmodem från TRE så fungerar ingenting, nåja det är inte det största problemet.
I min HTC telefon så har jag installerat en telnet klient, fungerar klockrent att komma åt servern och serverprogramvaran OM telefonen är uppkopplad mot wifi, kommer inte åt den när jag kör på vanliga 3G nätet. Vad beror detta på?
Har även testat med iphone 4 samt iphone 3 och en ipad samma problem, allt funkar klockrent om jag är uppkopplad mot ett wifi nätverk men så fort jag använder 3G så verkar det som att min server inte finns.
Har testat med tele2 abbonemang samt telia abbonemang.
Någon som har några ideér så är jag mycket tacksam för svar!
Mvh Kalle
Edit:
förtydligande. när jag använder min HTC hero som modem till min bärbara dator så fungerar det att telnetta från datorn, men inte från telefonens telnetklient.