Tråd: Tappar anslutning stup i kvarten
Vill börja med att be om ursäkt om jag skapat tråden i onödan och svaret redan finns. Letat och sökt men inte hittat någon lösning. Länkar till trådar med lösningar i samband med låsning av tråden uppskattas om fallet är så att jag helt enkelt missat rätt tråd.
Jag har stora problem med mitt mobila internet från tele2. Jag har upp till 16 mbit/s med obegränsad surf i form av ett "studentabbonemang" och mitt modem heter Huwei E1820 om jag inte minns fel.
Kontakten bryts stup i kvarten och för att få tillbaka den räcker det oftast med att "Koppla ner" i tele2:s programvara "Tele2 Connect" och sen koppla upp igen. Saken är den att jag har för hobby att ibland spela lite world of warcraft och när det tar 30-60 sekunder att bara "koppla ner" så innebär det att man kastas ut från det man sysslade med i spelet.
När jag först fick modemet köpte jag en vanlig usb-förlängningskabel för att kunna placera modemet på en bättre plats med bättre signal. Och visst, signalen blev bättre men tidigare nämnda problem uppstod. Jag gick då och köpte en sk. aktiv usb-förlängningskabel då jag tänkte att det var strömförsörjningen till modemet som var felet. Men ack vad fel jag hade. Problemet kvarstår och ibland är det som om det är kontakten mellan modem och 3g-mast som felar. Detta har jag sett i Vistas "Nätverks- och delningscenter".
Nu undrar jag om det kan vara något i min dator som bråkar (brandvägg, nätverksinställningar osv.) eller kanske modemet som är kasst?
Jag har inte uppdaterat firmware sen jag fick modemet utan allt är i originalutförande sedan jag fick modemet av tele2.
För att sammanfatta mina problem på ett tydligare sätt så tappar jag kontakten på 2 olika sätt:
Det första är när kontakten mellan modem och dator bryts. Modemet fortsätter lysa (konstant blått ljus) men när jag öppnar "Den här datorn" för att se om modemet är där så är det puts väck. För att lösa detta drar jag ut förlängningssladden, väntar ett par sekunder och sätter sedan i det igen.
Det andra sättet är när modemet tappar kontakten med omvärlden (läs ovan). Det står i mjukvaran (Tele2 Connect) att allt är som det ska och att jag är uppkopplad, men internet fungerar bevisligen inte. Detta löser jag som sagt genom att "koppla ner" och sen "koppla upp" igen.
Tackar på förhand för all form av hjälp/tips/idéer och även för att ni läst hela mitt långa inlägg.
Mvh.
Magnus K