Sv: Dovado 4GR - Långsamt och helt enkelt en fet besvikelse?
Okej, jag har intel wifi link 5100 agn, slår jag på google ska det klara upp till 300mbps.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » Dovado 4GR - Långsamt och helt enkelt en fet besvikelse?
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Okej, jag har intel wifi link 5100 agn, slår jag på google ska det klara upp till 300mbps.
Jag flrstår ingenting, har också en känsla av att jag kan få ut mycket mer av den, men vad var det du gjorde? Du menar det är bättre att kryptera? Har lämnat krypteringen inaktiv. Har nu fått 3gn utbytt mot 4gr och märker ingen skillnad, möjligen mer strul, tycker den lägger av ibland eller tappar all signalstyrka (på nätet), plus att jag får byta hörn i vardagsrummet ett par gånger om dagen för bättre signalstyrka. Dessutom är det jäkligt trögstartat på morgonen, typ 15-20 minuter av omstart, omstart och kanske flytt av hörn.
Det kan dock bero på comviq, comviq och helger verkar inte alls gå ihop. Jag vet inte. Prövade just Telenors kontantkort de just skickat mig gratis, ping sega 136ms men hela 5.40 mbps ner, jag trilla nästan av stolen! : ) Kanske har jag valt fel operatör (har beställt tele 2 large)... det får tiden utvisa. Kan ju också vara strul med Sierra modemet om det blir för varmt, kallt, trögt ibland, vet ej. Har nu uppgraderat firmware i dovadon i alla fall så får vi se om den går smidigt imorgonbitti. Kan en router störa en plasma tv förresten? Står typ en och en halv meter ifrån och alla svts kanaler försvann just.
ownedbymoomin: Har du kört Setup Wizard nån gång? Där blir du tillfrågad om vilken lösenord du vill ha för att säkra din WLAN.
avalancher: låter definitivt som du hade fel oparatör där. Däremot så borde du definiera din Connection Tracker (INTERNET->CONNECTION TRACKER på din router). Tror inte värme på modemet har mycket med det att göra. Jag har ett 4G Samsung modem som blir varm även när jag har den sittande ute på balkongen på kvällen och zappar in over 30Mbps.
Du kan lägga in följande IP addresser i fall du inte har några:
8.8.8.8
62.119.189.4
82.98.86.161
Trodde först också att det var dålig kräm i mitt mobila bredband, just för att det verkade svaja. Men nu med en 3 år gammal vaio laptop så gick det som smort vilket får mig att tro att det är någon inställning i min nya "superlaptop" dell xps, som inte synkar med dovadon.
Har du testat alla datorer utan WLAN, men med en Ethernet sladd?
Lika segt imorse som vanligt, så jag testade att smacka i modemet i datorn, kom igång på en gång. Så det är routern som är trögstartad med andra ord, som en gammal motor. Både denna och 3gn innan. Varför?
har du konfat upp Connection Tracker?
Jag har 3GN och det fungerar tillfredställande för mig.
Samma här. 3GN funkar helt enkelt bara.
Connection tracker... se jag vet inte nes vad det är, ska vi se, där har vi något som heter connection tracker. Minst två ip-adresser. Jag fattar inte, vad är det, var får jag tag på dom? Äh, manual. Nej det står inte.
Connection Tracker ser till att hålla din Internetanslutning igång genom att pinga ut och få svar. Om den inte får svar från servrar ute på Internet (de tre IP addresser jag skrev tidigare), då kommer den tro att din operatör har tappat IP anslutning mellan dig och masten, och ser till att återansluta sig så for den upptäcker ingen svar.
Ta bort din WLAN profil i windows, den cachar dina inställnignar.
Alt ändra SSID i routern så kommer windows skapa en ny profil
/M
rutern måste startas om efter byte av ssid , sedan måste windows tvingas att scanna efter wifi på nytt.
skippa dovado i början då det finns gränser för längd sam bokstäver i fältet. tex spec tecken kan skapa problem med vissa saker.
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » Dovado 4GR - Långsamt och helt enkelt en fet besvikelse?