Tråd: Fast IP med Tre
Hej!
Jag har ett MAX abonnemang hos Tre i sommarstugan, jag hade tänkt sätta upp några säkerhetskameror via detta som jag kan nå och se på nät helst jag vill via nätet.
När jag skulle installera dessa så märkte jag att för att detta skulle vara möjligt så behövde jag en såkallad "fast ip" för att kunna koppla upp mig själv mot nätet och se kamerorna. Jag ringde genast Tre för att få reda på hur jag skulle fixa detta och de informerade mig om att de tog hela 59kr/månad för denna tjänst.
Jag är sedan länge trogen kund hos dem och har 2 st mobila bredband samt majoriteten av familjens mobiltelefoner hos dom, men detta tyckte jag lät väldigt snålt.
Kan väl inte vara så jobbigt för dom att ge varje kund en fast ip vardera? Killen i supporten sa att även fast jag va trogen kund osv så kunde han ej ta bort denna avgift på 59kr/månad, men han sa även att om man var "kunnig" så kunde man själv fixa detta via routern.
Jag har router av modell Dovado 3GN och undrar således hur jag kan fixa detta. Läste omkring på detta forum och såg att man kan ändra apn för att få en publik ip, är detta samma sak som fast ip eller är det mer komplicerat än så?
Så jag skulle uppskatta väldigt om någon skulle vilja berätta för mig hur jag skaffar mig en fast ip till min Dovado 3GN router som har ett Huawei E1820 modem samt 3Bredband Max.