Tråd: Var är resten?
Efter några timmars bekantskap med Dovado 4GR framträder bilden av en kompetent produkt, men INTE en router anpassad för den typiske familjens behov. Den verkar passa Pelle i pannrummet bättre än familjen Svenson i Småstad. Flera av de funktioner som vi vant oss vid att routrar är beskaffade med under ganska många år nu lyser med sin frånvaro
Ingen brandvägg år 2010??? SPI brandvägg (stateful packet inspection).
Var finns Quality of Service (QoS)? Vad skall ha högst prioritet, bredbandstelefonin (VoIP) eller torrents. Quality of service fixar biffen.
Var hittar jag loggen? Du misstänker att ditt barn blir antastat av en ful gubbe eller gumma på nätet. Hur får du fatt i förövarens ip-adress? De flesta seriösa internetleverantörer har en möjlighet att anmäla net abuse. Finns inte det. Gör en polisanmälan.
Hur anger jag ANY destination port under portforwarding? Under protokoll blev jag fundersam över valen "Both" och TCP/UDP. Är inte det samma sak?
Faktum är att vilken applikation som helst på datorn kan öppna portar via UPnP. Trojaner t.ex.
Hur bryggkopplas routern så att man kan komma åt den publika ip-adressen?
Hur ändrar jag subnätmasken? 255.255.255.0 till t.ex. 255.255.255.248
Vilken throughput klarar routern? D.v.s. vilken bandbredd har router internt mellan LAN och WAN-gränssnitten. Glöm inte att den saknar brandvägg. En sådan drar ned prestandan.
Hur många samtidiga anslutningar per sekund klarar den av? Det är viktigt att veta om man spelar on-line spel, använder bredbanstelefoni (VoIP) eller t.ex. fildelar med torrents. Äldre routrar storknar och startar ideligen om då de inte klarar tillräckligt många anslutningar per sekund och/eller att dessa ligger kvar på tok för länge.