Tråd: Datagräns och verklig hastighet
Hej
Jag har precis köpt hus i skogarna utanför Karlskrona. Det finns ingen täckning för våra 3-mobiler och bara en av fyra "staplar" på min Telenor-telefon. Ingen ADSL-leverantör förutom Telia kan leverera ADSL, och telia kan inte leverera mer än 2Mbit/s.
Så jag har kollat lite på mobilt bredband via Net1. Täckning tror jag går att få via extern antenn. Har ca 15km till närmsta Net1-masten, och ungefär lika långt till två andra också.
Resultatet av uppvisade hastihetstester av användare här på forumet är väldigt varierande, men en oroväckande andel visar på nerhastigheter på mindre än 1Mbit/s och upphastigheter på mindre än 0,2Mbit/s. Men nu ryktas det ju om en uppgradering av nätet till en maximal hastighet ner på 14,7Mbit/s. Vilken verklig hastighet kan jag förvänta mig få då kl 17-23 vardagar och hela helgerna? Vad är maximala upphastigheten efter uppgraderingen av nätet?
Jag ser även att Net1 fortfarande har en datagräns på sitt bredband, nämligen 25GB/månad. Är det någon som vet hur hårda de är på det? Jag skulle tippa på att jag nu ligger på runt 40GB vissa månader... (30/30Mbit/s i lägenhet)
//Tobbe