Tråd: Routning och brandväggsinställningar
Jag har en UMR som inte längre kommer att användas för mobilt bredband. Har också nyligen skaffat en TellStick och har därför anslutit UMR'en i det befintliga hemmanätverket, uppkopplat via fast bredband. Tänkte inte byta befintlig router men vill gärna använda accesspunkten i UMR'en, i stället för den i den befintliga routern.
UMR'en går att ansluta med WAN-porten till befintligt nätverk, och fungerar då som en andra router (med eget underliggande nät). Eller via en av LAN-portarna, och blir då en del av det ordinarie nätet. Båda sätten har sina för och nackdelar.
Ansluts den via en LAN-port blir hela nätet enklare att hantera. Men då behövs en lokal NTP-server, eller så får man tillfälligt ansluta via WAN-porten för att få tiden synkad. Men blir det strömavbrott så skiter det sig och man får göra om proceduren. Att ha en lokal NTP-server är heller inte så lyckat, såvida man inte har en dator igång jämt. Och det är ju för att undvika det som UMR'en är så bra att använda för att styra en TellStick.
Att ansluta via WAN-porten och få ett andra nätverk kan tyckas onödigt, men fungerar i alla fall. Men då blir frågan i vilket av de två näten kabelansluten utrustning ska kopplas. Det går bra att ansluta från datorer i "UMR-nätet" till enheter i det ordinarie nätverket. Men tvärtom, från det ordinarie nätet via brandväggen i UMR'en, vet jag inte hur man gör. Tror heller inte att det går, men kan ha missat något. Portforwarding finns förstås, och användas för åtkomst via internet, men löser knappast något i det är fallet.
GPS-positioner är angivna i UMR'en, för att kunna använda Suntime-funktionen. Men UMR'en räknar själv ut nya tider varje dygn och behöver inte anslutning via WAN-porten för att klara den delen.
Frågan är alltså, kan det gå att ta sig från det ordinarie nätet via UMR'ens brandvägg ("bakvägen") och ner till det underliggande nätverket (inkl WLAN'et). Och skulle det vara möjligt måste väl också gatewayfunktionen i den ordinarie routern klara att känna igen och styra (routa) trafiken rätt, den som är avsedd att komma till UMR'ens nät. Tror inte vanliga hemma-routrar brukar klara det.
Det finns flera sätt att lösa det "totala problemet" på. Leva med att alla enheter inte kan nå varandra eller ansluta all utrustning i UMR'en, och då också överväga att hoppa över den ordinarie routern, m fl varianter. Men jag vill inte missa en eventuell möjlighet att "smita in bakvägen" i UMR'en, därav frågan i stycket här ovanför.
Kan också tillägga att jag hämtat Android-appen för att fjärrstyra via mobilen. Är man hemma är det en smaksak ifall den eller ordinarie fjärrkontroller används. Men en del fjärrströmbrytare kan endast styras av en fjärr i taget. Och används då schemaläggning via TellStick och UMR'en finns i alla fall ett smidigare sätt att ibland styra manuellt, i stället för att behöva slå på datorn och gå den vägen.