1

Tråd: Dovado 4GR med Huawei E220 och uppkopplingsproblem

Har en Dovado 4GR med senaste firmware 4.3.0 och ett Huawei E220. Problemet är att vid uppstart av routern och när 3 bryter efter 24 timmar tar det "lång" tid innan kopplet håller sig uppe. Det behövs upp till 10 connect/disconnect innan det blir lugnt, sen kan det tuffa på i 24 timmar tills 3 gör sin dygnsbrytning. Signalstyrkan är 100% och hastigheten är fullt ok > 4Mb med detta modem. Har även provat med ett Huawei E1820 med samma resultat. Dessa prylar sitter i en båt som när det ligger i hamnen och i hela skärgården funkar perfekt.
Nu ligger skeppet på land ca 200 meter från tidigare hamnplatsen. Det är ca 300 meter till 3:s mast. Har även kört med modemet direkt i en PC och upplever ett snarlikt problem. I PCn körde jag via MDMA och signalstyrkan var > -51 dBm.
Tyvärr så har inta Dovadon någon log där man kan se orsaken till problemet.
Frågan är om problemet orsakas av för stark signal?
Vid något tillfälle såg jag att MDMA rapporterade olika Cell IDs, kan det vara så att modemen eller 3 inte kan bestämma sig via vilken cell kopplet skall gå.
Har en mast/station flera cellids?

Knepigt fel......

Tacksam för tips

2 Senaste redigerad av buecke (2010-10-19 16:58:45)

Sv: Dovado 4GR med Huawei E220 och uppkopplingsproblem

Aktivera "Connection tracker": http://www.dovado.com/Guides.html#opt3g

Hälsningar
Daniel

3

Connection tracker är på med 3 st adresser, utan den så skulle nog inte Dovadon göra så många försök

4

Om du har typ samma problem med modemet i PC:n kan det vara t. ex. överbelastning av nätet. Har du provat att flytta modemet eller hela routern?

Hälsningar
Daniel

5

Hej och hå, problemet är löst!
Byte ut Dovadon mot en "gammal" D-link DIR-451. Inte för att den är så mycket bättre än Dovadon men den har en logfunktion som är mycket bra.
Kopplade upp den mot en logserver (Kiwi) och det visade sig att även WLANet hade problem med timouter. Av en händelse upptäckte jag att grannbåten hade att antal trådlösa kameror som efter viss efterforskning visade sig jobba inom WLAN-frekvensområdet med ett helt eget protokoll och kanalindelning.
Därav timeouterna på Wlanet. Routern försökte alltså få kontakt med kamerorna utan större lycka. Byte kanal på wlanet och sen fungerade det perfekt. Vad gäller uppkopplingsproblemen på 3G så löste det sig genom att grannbåten var vänlig att slå av sina kameror. Tydligen så var sändarna lite spretiga då de även störde 3g frekvensen på 2100 Mhz!!??

6

Ursäkta om jag hänger in frågan:
Connection tracker menas väl att man ska trycka in tex google eller aftonbladets IP nummer som som routern ska pinga i intervaller?

7

Helt rätt

8

Connection Tracker: http://www.dovado.com/Guides.html#opt3g