Nja, jag har efter kontakt inget att klaga på trots att jag köpt min VA125 i annat land. Det är väl toppen att användare får möjligheten att specificera önskemål.
G-mans önskemål skulle kunna uttryckas utförligare och mer stringent - och på en för utlänningar mindre kryptisk svenska - omdat hij beter kann verstaan. Du är så kunnig att du inte orkar dra detaljerna ;-)
På radiosidan skulle jag vilja se samma info som den jag får fram på net1 routern D35 som också har diversitymottagning. I första hand "signalstyrka" för både huvudantenn och diversityantenn. Gärna även cell ID ansluten och adjacent. Desutom gärna Ec/Io för ansluten cell. Att användare skulle kunna få möjlighet att låsa på viss cell är väl att hoppas för mycket (det finns det programvara för till axxess-routrarna -men den är svår att få tag i).
På wifi sidan kan det vara bra för företag att kunna se anslutna datorer och att ha mac-filter samt möjlighet att blocka. linux freeware DDWRT för wrt54GL m.f. innehåller det mesta.
På LAN sidan:
När jag tittar på port forwarding på den inlagda websidan slås jag av att strukturen bryter mot vad jag sett i andra routers. vanligt är att ange vilken service som döljer sig under angiven ip adress i det lokala nätet. Har man många servers är det lättöverskådligare. Föreslår för varje rad
Name, Adress, External port, internal port, protocol edit remove
remote management kan också vara intressant för avancerade användare
och QoS för t ex VOIP (SIP), IPSEC (VPN passthrough) och RTSP (VIdeo streaming) med angivande av selekterade portar.
Lite parental control funktioner med tider osv kan vara bra med. Det bör gå på både ip och macadress.
statisk route kan möjligen vara bra trots att wan alternativ finns.
Firewall settings för olika skyddsnivåer mot attacker.
det mesta av ovanstående är hämtat från min adsl router dlink DSl 27408 som är en konsumentrouter med avancerade inställningsmöjligheter. En avancerad 3G router bör ha liknande, i synnerhet om den har WAN-alternativ.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.