51

Sv: WiFi + 4.25 = kopplar ner wifi

andy78 skrev:
Mathias skrev:

Vi undersöker detta. Men det är viktigt att ni tar kontakt med oss
Via http://www.dovado.com/SupportForm.html

Så vi kan se om vi ser någon gemensamn nämnare.

Mvh
Mathias

Har du något som jag kan gå på, hjälper det om jag streamemar nåt kan jag framkalla felet då?

Hur artar det sig för er andra med "tappar wlan" står den som ansluten men man hittar inga sidor eller klipper den anslutningen helt på wlan:et.

Kan något förklara för mig?

10-20 timmar är ändå ganska lång tid innan felet visar sig.

Det ser ut som man är ansluten men kommer ingenstans, ibland hjälper det att stänga av trådlöst i datorn/iPhone och sätta på det igen, till slut hjälper inte det heller utan då är det omstart av router som gäller. Då fungerar allt som det ska igen i ett antal timmar.

52

MrWest skrev:
andy78 skrev:
Mathias skrev:

Vi undersöker detta. Men det är viktigt att ni tar kontakt med oss
Via http://www.dovado.com/SupportForm.html

Så vi kan se om vi ser någon gemensamn nämnare.

Mvh
Mathias

Har du något som jag kan gå på, hjälper det om jag streamemar nåt kan jag framkalla felet då?

Hur artar det sig för er andra med "tappar wlan" står den som ansluten men man hittar inga sidor eller klipper den anslutningen helt på wlan:et.

Det ser ut som man är ansluten men kommer ingenstans, ibland hjälper det att stänga av trådlöst i datorn/iPhone och sätta på det igen, till slut hjälper inte det heller utan då är det omstart av router som gäller. Då fungerar allt som det ska igen i ett antal timmar.

Det hände mig på min daovado 3gn i början när jag köpte den.

Tror problemet försvann iomed att jag la in connectionmanager.
Felet visade sig aldrig mer efter det.

53

MrWest skrev:
andy78 skrev:

i detta läget gå in på routerns webbsida och kolla att den är grön/uppkopplad. kan vara så att anslutningen om du tex kör 3G gått ner, om så, då hjälper connection tracker.

Det som tråden relaterar till är att wifi anslutningen kraschar, i routern. LAN sladden funkar ett bra tag till, sedan rasar även denna och routern blir okontaktbar och strömmen måste dras, men nu blir ?config skadad? och routern blir extremt ostabil.
I början hälper det att koppla upp/ner wifi via klienten. men det blir bitfel, och hastigheten blir låg.

provade att köra via wan porten lokalt för att kolla att det är routern och inte anslutningen som bromsar.

andy78,
ja det är skickat till dovado sedan tidigare. ej hört något mer.
tror dom löser det

trodde först att det berodde på N, men problemet uppstår även med G när N är avstängt. nyrensad så går WAN till WiFI-g med fullbandbredd, när den sedan segar ner sig blir hastigheten en 10del typ.

routern är sprillans ny så lite buggar får man nog ta, gissar att hårdvaran i denna är skapligt biffigare pga hur pass mycket snabbare den är.

saknar extremt mycket trafikräknaren, är väll det enda direkt negativa kontra en 3GN.

54

Kan bara säga att vi jobbar på detta och det har högsta prio.
Vad vi försöker förstå är vad den gemensamma nämnare är.

Har ett test med 10 klienten just nu, som pumpar ner saker via WiFI.

Best Regards
Mathias

55

jag kan felsöka lättare om man kan läsa logen, nu är det trial-and-error metoden för  att pinna vart det kommer av.

tror ni löser det wink

nu har routern gått här i ett par dagar utan att haverera, men ingen intel abg ansluten, enbart froyo sporadiskt.
har funkat utan tekniska problem.

56

Har inte lyckats få fram felet än , slog på kryptering igår och kikade 2 avsnitt av arge snickaren.
Ingen connection tracker inställd.

Sitter dock inte på en dator med intelchip.

Får se hur det går ikväll när jag ska arbeta hemmifrån, den datorn har intelkort.

57

räckte med att samtidigt köra med 5xtptest + 5xspeedtest för att det skulle haverera direkt.

ev har Fragment Length betydelse?
http://www.tech-101.com/networking/185- … s-mtu.html

är nästa som skall provas med trial-and-error

58 Senaste redigerad av G-Man (2010-10-13 09:05:42)

tycker det funkde inte bättre  med 2048 som värde.

59 Senaste redigerad av Niklas (2010-10-13 09:25:24)

Frugans dator kör INTE Intel. Plötsligt så kan hon inte surfa. Jag kan med min dator och mobil surfa obehindrat samtidigt. Hon är fortfarande ansluten men hon kan inte surfa och det dyker upp ett utropstecken på wlan-prylen vid klockan.

60

Niklas skrev:

fortfarande ansluten

står det "okrypterat / utan säkerhet / öppen anslutning" ?

det är vad jag får när jag får krashen i routern, troligen någen del i krypteringen som havererar.
men det går inte att surfa, ej ens mot routern.

61

G-Man skrev:
Niklas skrev:

fortfarande ansluten

står det "okrypterat / utan säkerhet / öppen anslutning" ?

det är vad jag får när jag får krashen i routern, troligen någen del i krypteringen som havererar.
men det går inte att surfa, ej ens mot routern.

Nej, så står det inte. De andra datorerna kan fortfarande surfa.
Det har blivit bättre med senaste FWn. Nu kommer problemen inte så ofta.

62

Jag har nu provat i 2 dagar och den har inte hängt sig, krypterat.

63

ska hård banka en annan 4gr, kan vara hw strul på denna. återkommer när det är provat efter helgen.

64 Senaste redigerad av cii (2010-10-14 22:06:16)

Live log, LAN sida, är avgörande för att avlusa sån't.

Tyvärr verkar Dovado inte vilja/klara av att tillhandahålla det sad  Enbart statisk log i binär form (som enbart Dovado kan läsa) är allt jag blev erbjuden.  Och det duger inte.  Om Dovado inte öppnar locket, det man kan förvänta sig är att den här blir en långdragen historia.

En av mina burkar har en "Atheros Communications Inc. AR9285 Wireless Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)" chip, debian GNU/Linux OS, ath9k driver, och det jag ser är disconnects varje kvart (över WPA2/AES, a/b/g _inte_ 'n' lägge), med "Connection tracker active", "Interval: 1 minutes (appr. 65 MB monthly)", trådbunden WAN (inte USB modem) internetanslutning.  Vad som händer på routersidan är det bara högre makter som vet.  Och _det_ gör inte mig lycklig.

Jag kan också nämna att min andra, pfsense-baserad trådbundna och trådlösa router fungerar klockrent.  Tråkigt, för Dovado 4GR skulle kunna vara en bra pryl.

Free your mind, and your OS will follow.

65

cii, chilla lite.
jag håller på och ska testa lite.

jag saknar också enkel err log, då det skulle underlätta. men nu är det som det är wink
gör att hitta problem tar längre tid, och då kvarstår problemen längre som konsekvens.

66

Jag har givit upp detta då jag inte har lyckats få fram felet, på 4gr.
Och finner det meningslöst att då fortsätta när det inte finns några logfiler att titta på.

Jag ska lämna tillbaka routern till min kollega. och fortsätter med min 3gn

67 Senaste redigerad av cii (2010-10-15 22:42:37)

G-Man skrev:

cii, chilla lite.

jag saknar också enkel err log, då det skulle underlätta. men nu är det som det är wink
gör att hitta problem tar längre tid, och då kvarstår problemen längre som konsekvens.

Att "det är som det är" är inte nödvändigtvis något som man behöver nöja sig med, när man vet att det finns bättre.  I det konkreta fallet bör man kunna omvandla en "loose, loose, loose situation" till något annat som det så vacket, på ren svenska, heter "win, win situation".  Användarna vinner på att de kan lösa problemen de (ofrivilligt) råkar ut för, samtidigt som Dovado vinner på mer popularitet.

68

cii skrev:
G-Man skrev:

cii, chilla lite.

Att "det är som det är" är inte nödvändigtvis något som man behöver nöja sig med, när man vet att det finns bättre.  I det konkreta fallet bör man kunna omvandla en "loose, loose, loose situation" till något annat som det så vacket, på ren svenska, heter "win, win situation".  Användarna vinner på att de kan lösa problemen de (ofrivilligt) råkar ut för, samtidigt som Dovado vinner på mer popularitet.

men det är deras affärsbeslut, så det är som det är.
det är fler saker jag saknar på alla routrarna.

provat 'den nya 4gr' och har funkat ännu, ej klar med att ställa in den lika som gamla då det tar lite tid när jag inte vill använda en sparad config fil ifall felet sitter där tex.

så blir nog inte klar förens mitten nästa vecka med provet.

69

annan hårdvara funkat i ~24timmar.
kört 'full trafik' igenom den (wan->wifi) under 24 timmar.

skall prova att koppla wan mot internet i kväll eller dyl och se om det har betydelse för stabiliteten på wifi.

70

G-Man skrev:

men det är deras affärsbeslut, så det är som det är.
det är fler saker jag saknar på alla routrarna.

Dålig beslut, dålig affär sad  Både för kunderna och för Dovado.
Hjälp till självhjälp vore vettigare att satsa på.  Nöjdare kunder, kunderna kan hjälpa varandra, snabbare hjälp, mindre jobb för Dovado, gratis testare, gratis tips till bugfixar.
Hur svårt kan _det_ vara att begrippa det?

71

432 + dom inställningar som skrevs i annan tråd.
fortfarande samma problems.

http://s1.postimage.org/qverf41w/UNSECUR.jpg

72

provar
WPA2 med AES endast
Fragment Length = 2305
RTS Length = 2304