Du kan få högre hastighet om du använder D35 med en antenn mot vardera masten, men det är inte säkert. Du borde få högre hastighet med D35 eftersom den har diversitymottagning och medger yttre antenner.
Men nu är det så att D50 faktiskt innehåller två antenner också, det är bara det att endast den ena medger inkoppling av yttre antenn istället. Om signalstyrkan är mycket god så åtnjuter man alltså redan diversitymottagning. Så kan dock inte fara fallet mer än tre mil bort från masten. Du måtte få ut en mycket god signal till den ena antennen eftersom signalstyrkan är så god trots förlusterna i 20 meter kabel. Inte ens om du sätter upp D50 på väggen tror jag att du får optimal diversitymottagning. Därför tror jag att byte till D35 och två antenner kan hjälpa.
Kanske går det även att få routern närmare antennerna?
Har inte läst om någon som öppnat ett D50 modem och anslutit två antenner även om det kanske vore teoretiskt möjligt. D50 och D35 har samma max utteffekt, 0,23 watt. Om de är lika känsliga på mottagarsidan vet jag ej.
Du bör även kolla det övriga som keja01 nämner. En störd signal med mycket "sidosignaler" genom reflexer osv sänker hastigheten även om den indikerade styrkan är god. Finns träd i vägen?
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.