1 Senaste redigerad av daspunner (2010-09-20 00:11:53)

Tråd: Varför kopplas jag ner hela tiden? *SNE UTAN BARA F-N*

Har tre st olika huawei E1750 och alla beter lika pissigt! Pardon my french!
Tecknade i aug nytt mobilt bredband iom att jag bytte bostad och jobb. Mobilt är det enda som gör att jag kommer över två  Mbit där jag bor numera! Vägde emellan Telenor eller Bredbanssbolaget för att just då var det enda ISP:n som inte hade nån gräns och jag tankar oftast dygnet runt, det slutade med Telenor vilket jag förstod som att de egentligen är samma bolag. De har ju vad jag vet till o med samma logo i dagsläget. (Rätta mej gärna om jag har fel) Båda två kör ju med tillfället med e1750 som medföljande modem när du tecknar med dem. Ja hur som helst, Telenor blev det och nu när jag försöker vara uppkopplad en längre stund kopplas jag ner (kan vara allt ifrån tjugo min till 1 tim). Saken är den att jag trodde det berodde på ett måndagsex ifrån Telenor, så när jag läste hur billigt Halebop sålde dem och hur lätt det var att låsa upp dem köpte jag två till. Brukar alltid köpa en/ett extra när det är billigt oavsett vad det gäller. Hatar o vara dumsnål men ni skulle se mina lådor här hemma *asg*. Upplåsta och unbrandade från Halebop beter de sej precis likadant, gäller både i min stationära och på min bärbara som oftast e med överallt så det är inte geografiska omständigheter och det kan ju inte vara hårdvaran. Det innebär ju att E1750:n har ett medfött problem. Har uppdaterat med senaste firmware men det spelade ingen roll, satte modemet rätt in i USB-porten utan förlängningskabel, stod nedanför en Telenor-mast (står en inte långt ifrån mej) men de beter sej likadant. Summan av kardemumman är att jag undrar om fler upplevt samma sak och hur/om ni kommit runt problemet alls. Har testat alla modernare versioner av Windows, dvs xp, vista och 7. Samma resultat, kopplar ner efter en stund minst ca 20 min men oftast kring ca 40-60 min. Trodde först det berodde på att jag körde torrents men nu de sista dagarna när jag gett fan i dem ha de börjat hålla på så även med Youtube, Icefilms, Spotify mfl. Enda gemensamma nämnaren jag har kunnat tänka mej är att det är konstant nedladdning en längre stund som orsakar det. Jag menar det måste ju gå o köra konstant streaming utan att modemet flonkar ur. Kan ju göra det med gamla trotjänaren e220 och via min HTC Hero (Androidlur). Vad är det som händer?!!!!!!

Tack för mej!

/Dave

2

Sv: Varför kopplas jag ner hela tiden? *SNE UTAN BARA F-N*

bredbandsbolaget gick tidigare i telias nät. när telenor köpte dom så flyttades det till telenors nät, blev klart sämre.

'jag gissar telenor gör saker för att bromsa torrent trafik för att spara bandbredd' om det är detta du upplever, eller är det bara extremt hög belastning på din mast? många tankar/ringer?

mobilt ersätter ej ännu fast b band....  alla innom masten delar på bandbredden...

3

Vad är det du tankar dygnet runt?

4

Jag har läst någonstans att E1750 har problem på vissa datorer med vissa USB-drivrutiner eller liknande. Kommer inte ihåg just nu var jag läste det.
Men det är troligen det du drabbats av.

Det enda du kan göra är väl att försöka uppgradera firmware i modemen, kolla om det går att uppdatera drivrutiner för USB i datorn. Ev. prova med annan dator för att se om det gör skillnad.

5

Jag har samma problem med ständiga nedkopplingar. Har Tele2 och E1750 sticka med Firmware 11.126.07.04.00 på Windows XP sp3.