1 Senaste redigerad av ownedbymoomin (2017-05-02 22:29:52)

Tråd: Dovado 4GR - Långsamt och helt enkelt en fet besvikelse?

peace

2

Sv: Dovado 4GR - Långsamt och helt enkelt en fet besvikelse?

Vilken sensationell Aftonbladet rubrik du har lagt upp!

Skicka in alla dina uppgifter till oss genom våran support portal, så får vi se vad det hela handlar om. http://www.dovado.com/SupportForm.html

Jag hoppas att du har också hunnit ta en titt på våran FAQ angående Huawei E1820: http://www.dovado.com/FAQ.html#huawei21

3 Senaste redigerad av svenix (2010-08-27 17:01:42)

Om du bara läste lite i bruksanvisningen skulle du se att på sidan 5 står det att default användarnamn är admin och lösenord password. Har du ändrat lösenordet till något annat så vet du själv vad du ändrade till förhoppningsvis?

Annars får du reseta routern och börja om från början.

http://www.dovado.com/pdf/4GRguide4.pdf

Det lönar sig inte att snacka skit om Dovados produkter här för det är många här som använder dem och vet att de är bland det bästa som finns på marknaden!

Visst kan det finnas en och annan bug ibland som i alla produkter, men skillnaden är att killarna på Dovado löser det mesta snabbt och lätt. Det finns inget annat märke där du kan snacka med utvecklarna så lätt som du kan göra i forumet här.

Och jag är inte avlönad av Dovado eller har några fördelar från dem utan bara en nöjd kund.

4

Normalt sett så borde du bara kunna göra en fabriksreset på Dovadon, plugga i modemet och bara köra.

Sen kan du ju ändra lösenordet senare när du ser att det fungerar.

Förutsättningen är att du inte har någon PIN-kod aktiverad på SIM-kortet i modemet.

Gör så här:
1. Se till att du inte har någon PIN-kod aktiverad i modemet.
2. Gör en fabriksreset på Dovadon.
3. Anslut en PC med kabel till en av portarna 1-4 på Dovadon.
4. Se till att PC:n är inställd på att få en IP-adress automatiskt.
5. Stoppa modemet i Dovadon och slå på strömmen till den.
6. Efter några minuter när alla lampor stabiliserat sig på Dovadon och modemet provar du att surfa till http://192.168.0.1/ och loggar in med admin och password.

Funkar inte detta så är det något hårdvarufel på Dovadon och då får du ta det som ett garanti-ärende.

5

Att få igång en 4GR är inte svårare eller lättare än många andra routrar som finns på marknaden. Kanske har du en kompis som kan hjälpa dig med de vanligaste inställningar såsom kryptering av WiFi mm.?

Specifik 4GR är kanske följande:
- Du skrev att du har uppdaterad modemet. Men har du också uppdaterad din 4GR? Nyaste firmware hittar du på: http://www.dovado.com/4GR_Firmware.html
- När du gör dina speed-tester: sitter modemet på exakt samma ställe i exakt samma läge? 4GR:en medföljer en kort USB-sladd som du kan använda för att optimera modemets mottagning.
- Logga in på 4GR:en och gå till System -> Network Settings. Prova "3G General" och "Let 4GR select safe settings" om det gör någon skillnad i nedladdnings-hastigheten. Glöm inte att starta om routern efter du har sparat inställningar!

Lycka till!

Daniel

6

Vilket APN har du matat in i routern?

Vilken firmware kör din Huawei E1820 modem?

7

Du skriver att du har ett uppgaderat modem, men nämner inte om du uppgraderat Dovadon, (firmware).

Har du minst version 4.1.4?

Se följande länk.

http://www.dovado.com/4GRmodems.html

8

Jag har liknande problem med mitt nyinköpta Dovado 4GR och Huawei E1820 med Tele2-abonnemang.

Med modemet i datorn får jag minst 7 Mb/s ned  1,8 Mb/s upp (bredbandskollen.se)
Med modemet i Dovadon får jag max 1,3 Mb/s ned 1,8 Mb/s upp

Jag har den senaste firmware till E1820 (2010-05) samt 4.1.4 på Dovado. Jag har även labbat med inställnignarna som det tipsats om här ovan.

Jag har använt USB-sladd för att få exakt samma positon på modemet vid varje tillfälle och har också kollat att signalstyrkan varit densamma vid alla mättillfällen.

Jag har också testat med nätverkskabel och WiFi, samt kollat APN, PPP etc så att inställningarna varit desamma på dator och i Dovado.

Jag behöver hjälp

9

Jag har också en nyinköpt Dovado 4GR och E1820 modem båda uppgraderade.

Jag hade ett lite annat problem än ovan, dvs bra hastighet med nätverkskabel men sämre med WLAN. Dock när jag ändrade WLAN hastighet från Auto till 54Mbps så fungerade det bra. Kanske trådskaparen kan prova med det om han inte redan gjort det.

10

@DrBuzz har emailat dig genom forumet, vill att du kontaktar oss.

MVh
MAthias

11

Nu har jag precis köpt 3gn, men tänkte byta mot 4gn, för den är framtidssäker, annar slär den väl inte göra någon skillnad. Men jag har samma fenomen med min 3gn, om jag sitter i vardagsrummet (vilket är bästa stället) med modem i dator kan jag få ända upp till 4mbps, men med modem i router går det ner till ca 1mbps. Det ska sägas min lilla fåniga skräpantenn jag trodde var helt värdelös (ihop med huawei modem), faktiskt avhjälper saken en hel del, ända upp till 2-2.5mbps! Sierra modemet har en bra fast antenn kontakt och antennen sitter som berget, det är väl det. Hursomhelst, detta är *inte* routerns förtjänst precis. Så varför får jag 3-4ggr sämre med routern?

12

Jag har samma problem dovado 3gn. 8 mbit när modemet sitter i datorn 4 Mbit när jag kör genom dovadon. Skickar jag info mellan dator 1 och 2 går det också bara i 4 Mbit. Kör jag med min gamla d-link 615 har jag i allafall 10 Mbit med samma förutsättningar. Jag skickade tillbaka dovadon 3gn. Tänkte köpa en 4gr istället men när man läser forumet verkar den ha samma problem.
Det finns tester som visar att dovado 4gr har mycket hög överföring. Vad skall man ha för usb mottagar för att nå dessa hastigheter?

Lte dwr-923

13

Jag kör dovado 3gn, och ligger runt 7-8 mbit har kommit upp i 10 mb en gång.

Bredbandskollen är den mest tillförlitliga och sedan är det 3g på ett tryck kan jag få 7 när jag trycker igen så kan det bli 3-4.

Man ska egentligen mäta medelhastigheten under en längre tid.

Är nöjd med Min dovado 3GN

14

Finns det någon annan router än Dovado som gör detta bättre? Nu är jag tvungen att ha routern eftersom täckningen är bäst i vardagsrummet, men det är ju lite irriterande den ska tappa halva farten. Men vad jag förstått är ju Dovado bästa märket så jag vill inte byta, men finns det något att göra?

15

Har du provat att uppgradera drivaren i pc:n för det trådlösa nätverkskortet.

16

Ååh... drivrutinen, jahapp, det ska jag titta på

17

Nix, drivrutinen har senaste uppdateringen tydligen

18

Har du koll på alla dina trådlösa klienter när det gäller vilken version av 802.11 (b, g, n?) dem innehåller?

19

Du menar vilken version routern är? Jag vet inte riktigt... hur ser jag det... Har just beställt en Dovado 4gr från webhallen, där stod det ".n", dvs n-versionen, de påstod det var den senaste, hoppas jag inte gjort något dumt val. Den dovado 3gn jag har just nu, vet ej om det är b, g, eller n.

20

nej, jag menade alla trådlösa klienter, inte routern.

21

Har inga andra trådlösa saker, jo, en bluetooth razor mus men inget annat.

22

Klarar datorn av 802.11g (dvs 54Mbps) eller 802.11n (högre än g)? Stäng av bluetooth. WiFi signaler är väldigt känsliga mot störningar från bluetooth.

23

Okej jag förstår, hur/var kan jag se det? det där med mbps alltså.

24

Vilken exakt modell (modellnummer) av dator använder du?

25

Sony Vaio FW-41 (köpt i juni 2009)