En UTVÄRDERING av del 1, 'tillfälligt' bredband med Telenor kontantkort,
kanske kan vara av intresse. Jag kan börja, men editera gärna med mer uppgifter om erfarenheter, fördelar, nackdelar etc.
Som Andreas så utmärkt verifierat kan man dagssurfa med Telenor kontantkort för 9:- per dygn med en hastighet av 1,0/0,12 Mbit/s. Det är billigt, men ska man dagssurfa i sju dagar under en månad är det bättre att lägga till tjänsten 'Mobilsurf' per månad.
Vi har under två somrar använt Telenors tilläggstjänst 'Mobilsurf'. Förra sommaren tror jag den hette 'Fri Surf' och kostade som 'torbjorns' sa 59:- per månad för 0,38 Mbit/s. Om jag minns rätt fanns det även en tilläggstjänst som hette Fri Surf Turbo för 119:- med 'upp till 7.2 Mb', som man kunde starta genom att skicka ett SMS med texten TURBO till 222. I fjol surfade vi i dator med mobilen som modem (SE Z610i), men streamade man under en längre tid hann mobilen inte laddas via datorns USB i takt med urladdningen av mobilens batteri.
I år kan man välja mellan 1 Mbit/s för 69:- eller 6 Mbit/s för 149:- eller 10 Mb för 199:- per månad. Jag vet inte vilka SMS man ska skicka i år för att få högre hastighet än 1,0/0,12 Mbit/s eftersom jag bara använt 1 Mb alternativet denna sommar. 1 Mb har räckt till min e-mail/surf/MSN/SVTplay och att ringa med Voipbuster, samt att dela ut trådlöst internet till barnens/frugans eee notebooks för deras facebook/youtube från min gamla XP laptop med två donglar. En Option Icon 7.2 för 3G och en Netgear WPN111 för WiFi. Jag har inte lyckats dela ut internet från våra notebooks eftersom dom tyvärr kör Windows 7 Starterversion. Streaming går oftast utan att hacka vid normal upplösning och att prata i 'telefon' t.ex. till fasta nätet går bra med 1 Mb/s. Jag har bredbandskollat hastigheten flera gånger, och oftast fått ganska exakt 1,0/0,12
Man kan ha ett Telenor kontantkort liggande 'i en byrålåda' för att laddas/användas om behov uppstår. Det kostar inget att beställa via internet, 'ladda i efterhand', och mitt kort var giltigt i hela tre år innan man behövde ladda första gången. Därefter har kortet en livslängd på 1 år efter senaste laddning, lagom till nästa års semester.
Tilläggstjänsten 'Mobilsurf' kan beställas från Telenors 'Mina Sidor', där man själv kan slå till och från tjänsten i 30 dagar t.ex vid semester eller annan resa Sverige runt. Om man inte själv stoppar tilläggstjänsten Mobilsurf dras en ny avgift automatiskt när nästa 30-dagarsperiod börjar om pengar finns på kortet. Om inte tillräckligt med pengar finns så avslutas Mobilsurf automatiskt. Laddar man kontantkortet med alternativet 'Enkelt' får man en bonus på 59:- vid var femte laddning. Det kan även finnas 'Just Nu!' erbjudande på hemsidan. I somras fick man ett gratis SIM-kort med en bonus på 50:- vid var och en av de första fyra laddningarna, totalt värt 200:-. Jag laddade med 100:- och fick 150:- på kortet, vilket räckte väl till två månaders internet. Sveriges billigaste bredband?
Vi har inte stött på någon sajt som inte fungerat. Jag har använt APN internet.telenor.se men på hemsidan under Mobilsurf står att det ska gå lika bra med services.telenor.se
Har någon provat Mobilsurf med högre hastighet än 1 Mb?
IP telefoni via Mobilsurf går ej enligt Telenors hemsida - har någon provat?
Fördelar:
obegränsad surf - ingen volym eller fartbegränsning,
priset 9:- per dygn samt 69, 149 eller 199:- per månad,
val mellan 1, 6, eller 10 Mbit/s,
gratis SIM-kort som kan laddas/användas vid behov,
'flyttbart' fungerar såväl för surf i mobiltelefon - som i dator med mobilen som modem - samt i USB dongle,
starta och avsluta en 30 dagars surfperiod via SMS eller 'Mina Sidor' utan hjälp av kundtjänst,
Nackdelar:
lägre maxhastighet,
SIP telefoni spärrat,
Lägger till denna länk eftersom det inte är helt lätt att hitta runt på Telenors hemsida (finns ej under kontantkort). Öppna 'Mobilsurf' och 'Dagstaxa för Mobilsurf'. (Och 'ICE' för att kolla att ni har akutnummer i mobilerna).
http://www.telenor.se/privat/abonnemang … 5-P45-5468
Dovado 4GR - ASUS 330N3G - Telenor Huawei E1750 - Gigaset IP