Tråd: Superproblem med Tre och nya laptoppen
Hoppas någon här kan hjälpa mig. Har haft Tres mobila bredband i... ja flera år. Bor så illa så jag inte har tillgång till vanligt bredband. Precis som många här svär man ve och förbannelse när det regnar, blåser, snöar, är dimma, eller för mycket folk på nätet, eller sol och fint väder och segt ändå. Idag t.ex. går det bara inte. Eftersom jag försöker få igång ett företag så småningom med köp/sälj på nätet är jag väldigt beroende så det är frustrerande. Men det är det vanliga strulet, ibland funkar det fint och då kör det på riktigt snabbt. (Visst inte det fanns antenner att köpa till, är det någon idé???)
Nu till akuta problemet: Har skaffat en ny bärbar dator, just för blivande företaget, snabbare, underbar skärm osv, men modemet funkar mycket dåligt! I samma veva som datprköp tog jag Tres erbjudande och förlängde abonnemanget på två år och fick tre månader gratis, plus ett nytt modem. De lovade detta modem skulle vara kompatibelt med Windows 7. Detta var i april/maj. Datorn är köpt i andra hand, men är i nyskick och nästan inte använd av förra ägaren, kvitton garanti osv finns kvar. Killen installerade windows 7 på den. Som vanligt med alla datorer luktar dom som nya och jag som astmatiker måste låta dom stå några månader innan det går att använda så jag har till fullo upptäckt problemet förrän nu i juli. Jag testade förvisso datorn med modem i våras men då var uppkopplingen extremt seg precis som nu på bägge datorerna så jag tänkte inte mer på det.
Nu har jag testat fram och baklänges, med exakt samma förhållanden på både min gamla Dell (win xp) och min nya Sony (win 7). På en bra solig dag utan störningar så kan det skilja upp till tio gånger i hastighet! I bästa fall skiljer det bara hälften. och häromdagen märkte jag det stod turbo 3g när jag hade den på dell:en men bara 3g på Sonyn. Jag kan bara gissa att det har något med Win 7 att göra? Eller drivrutiner? Jag blir helt galen! Har frågat "experter" på ett datorforum men de gick bet. De bad mig installera ett program som hette netgear och det visar iofs att det är problem med nätverket så något skumt är det.
Tyvärr är det ju inte fel på modemet när det funkar på min gamla bärbara. Frågan är, (Huawei E122 heter modemet förresten) om Tres modem ÄR fullt fungerande med Win 7? Någon åsikt? Jag ringde nämligen upp förra ägaren och han påstod han testat det en gång med Telias mobila och att det funkade utmärkt. (Nu kan jag inte ha Telia här, har provat det, nästan ingen täckning alls, vi har ett berg som skuggar och ger en svag täckning och tre verkar vara dom enda som klarar det). I så fall, skulle det kanske hjälpa att köpa ett olåst modem och sätta i tres simkort, får man det? Fast jag anser Tre har lurat mig och borde hjälpa mig.
Jag får ingen support heller. Sony säger det är Tres sak. Tres support hävdar det är Microsofts sak. Microsoft vägrar ge mig support då det inte är en Windows retail version och hänvisar till Sony. Moment 22.
har testat i alla tre usb portarna, det är samma resultat i alla.
T.ex:
nerladd 0.50mbps
uppladd 0.75mbps
ping 78ms
En annan gång kan pingen vara 250ms, men det har ingen betydelse på de andra siffrorna. Snitt nerladd är runt 0.25-0.70 (en sån här regnig dag går det inte ens att mäta dock). Och nästan alltid är uppladd större vilket är mycket märkligt! Som jämförelse exakt samma tid plats och dag hade min gamla Dell dator med samma modem nerladd 2.17 mbps och uppladd 0.25mbps.