1

Tråd: e182e med linux och ubuntu

Hej alla!

Sugen på att skaffa en mobil router för bredband hemma men vill veta om jag kan plocka loss dongeln o springa omkring på stan med min dator. Har läst runt på nätet och hittar ingen info om det

går att använda e182e (från tre) med linux generellt eller ubuntu specifikt .. är det bara plug and play eller måste man krångla? någon som har en dongel som vet eller vill prova?

2

Sv: e182e med linux och ubuntu

f76 skrev:

Hej alla!

Sugen på att skaffa en mobil router för bredband hemma men vill veta om jag kan plocka loss dongeln o springa omkring på stan med min dator. Har läst runt på nätet och hittar ingen info om det

går att använda e182e (från tre) med linux generellt eller ubuntu specifikt .. är det bara plug and play eller måste man krångla? någon som har en dongel som vet eller vill prova?

har för mig att nyaste ubuntu har intregerat stöd för 3g. jag har testat både E220 och E180, bara pluggat i innan uppstart och då har det funkat. bara välja operatören man har och sedan knappa in pinkoden och köra. så de borde ju funka med e182e med.

3

Tack för ditt svar!
Jag har också testat andra modem på Ubuntu 9.04 och dom känns igen automatiskt som du säger. Anledningen att jag frågar om någon har testat nyligen är att jag hittat en del forumtrådar här och var som omnämner e180e - och säger att dom inte fått igång den på ubuntu...

Därav min nyfikenhet på om någon har testat..

Ingen som har en e180e som har linux eller som kan tänka sig att testa på en ubuntu installation?

4

av kommentarer jag läst,
så lär det ej funka 'as is' då nya modem ej är helt stödda då dessa nya funkar annorlunda, gamla drivers funkar ej var jag tytt det.
jag kör ej ubu så kan ej prova.

5 Senaste redigerad av A-Man (2010-09-11 15:28:16)

Det fungerar utmärkt, man kan dock behöva installera usb-mode switch som finns i ubuntu softwarecenter.
Saknar man usb mode switch så detecterar den det endast som ett usbminne, händer tex Huawei 1552.

Kör man linux så välj Huawei då det brukar fungera out of the box.

Jag själv förlände i helgen med ett Tre bredband Max och ett E182e.

Fungerar utmärkt i Ubuntu.

6 Senaste redigerad av jerjo2 (2010-07-25 14:28:03)

Jag har pysslat lite med Ubuntu och E1550 - läs här hur jag gjorde!

EDIT: Även E122 enligt samma princip!
EDIT2: Även ZTE mf102 fungerade direkt i samma dator med Ubuntu 10,04, kanske beroende på tidigare justeringar?

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

7 Senaste redigerad av ruva (2010-09-12 20:15:52)

Har inte fått modemet att fungera i Ubuntu 10.04 fast det gick med e1750. Men jag har heller inte fått det fungera i Windows Vista och 7 64 bitars system så i dagsläget tycker jag väldigt illa om detta dyra modem. I XP fungerar modemet helt smärtfritt

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

8 Senaste redigerad av A-Man (2010-09-11 10:58:51)

Mitt e182e från Tre fungerar utmärkt i ubuntu 10.04.
Vad händer och inte händer får du inte upp din operatör i connectionmanager när du har stoppat in modemet?

9 Senaste redigerad av ruva (2010-09-12 20:13:46)

Modemet dyker upp i Inställningar/Nätverksanslutningar med och automatiskt inställd på internet.telenor.se  men inte när man trycker på nätverksikonen i panelen och tror sig kunna välja den.

Skulle vara lättare att kunna springa omkring och mäta med Netbooken än den släpbara tunga Laptoppen. Windows är inget alternativ på en liten Samsung N210 förutom att Windows håller batteritiden längre men det är enda plusset och 2 timmar hit eller dit är inte Windows värt.

4G Tre
Fiber 1000 Mbps

10

Vad säger /var/log/messages
om du kör en
tailf /var/log/messages 
och stoppar in modemet, va spottar den ur sig?

Har du usb-modeswitch installerat?

11

Jag håller på och skapar en guide för ubuntu.

12

Jag hämtade paketet usb-modeswitch när jag "intallerade" e1750.

Jag fick igång även 1820 idag utan att göra någonting. Vet inte varför det innan inte fungerade.

Fick 7,5 Mb/s från Netbooken uppe vid skorstenen vilket, efteråt, blev en fasansfull klättring ner men både jag och Netbooken klarade sig. Eftersom jag också fått 7,5 Mb vid Mobilmasten från XP med gamla Laptopen kan man konstatera att modemet fungerar lika bra med Linux som med Windows.

4G Tre
Fiber 1000 Mbps

13

tycker det oftast går fortare&stabilare i linux mot windows...

14

Jag upplever också att det är så, skönt att slippa deras flashklient, men går ju att skippa i windows också om man vill

15

Finns det någon bra signalstyrkemätare för linux. Som det är nu kommer det fram en stor mätare på skärmen en kort stund när man pluggat i den och får kontakt med nätet. Den i panelen visar inget eller är för liten för att man ska kunna se.

4G Tre
Fiber 1000 Mbps

16

umtsmon, men har inte fått det att fungera tillfredställande.

17

Då ska jag prova umtsmon så jag slipper släpa upp den bärbara datorn ikväll till skorstenen utan kan använda den smidigare Netbooken med Ubuntu  64 bit.

4G Tre
Fiber 1000 Mbps