1

Tråd: UMR låser sig vid omstart beordrad via SMS

Detta problem kvarstår och uppträdet c:a vid vart annat tillfälle, trots senaste firmware (både modem opticon 505 och UMR). Inge vidare då den används med Tellstick för belysning, start av värme och bevakning etc ... Jag vet att många använder timers för omstart varje natt - men skall inte detta kunna lösas?

2

Sv: UMR låser sig vid omstart beordrad via SMS

kolla om ur och i kopplande av usb dongeln enbart löser problemet

jag löste detta via lite olika alternativ, men enklast är en timer då dovadon ej kan bryta strömmen till dongeln av någon anledning.

jag byggde några saker som löste detta,
tex kan en 'tellstick switch' användas för att bryta strömmen till dongeln via tellstick.
problemet för att detta skall kunna ske per automatik i samband med omstart av routern så krävs ett alternativ i dovadon för detta.
man slipper då att alla WiFi enheter måste återansluta sig igen efter att strömmen 'dras'.

byggde även en hostpowerd usb pryl som monteras mellan dongel/router, pga licens krångel ej ett alternativ som kan spridas.
annars var lösningen att LÖDA i routern och att klippa div banor på kretskortet för att få automatisk omstart av dongeln när routern startas om.

men som sagt enklast och ej garanti förstörande är timren som dovado rekommenderar.

3 Senaste redigerad av sturban (2010-09-16 06:44:34)

Jag hade detta problem också med Telenor och Option Icon 225. Fixade och trixade med mekaniska brytare eller Tellstick i en dator bredvid.

Tröttnade dock och köpte ett Tre-kontant-paket för 199 med en Huawei E122 som jag låste upp. Nu funkar det med Dovadons inbyggda connection tracker verkar det som. Jag har inte haft några bestående hängningar senaste veckorna och hastigheten blev mycket bättre , i synnerhet upp.

Litet förtydligande, jag kör fortfarande Telenor/Bredbandsbolaget så det är bara modemet jag bytt.

4

Jag kan rekommendera E122, har funkat klockrent, kör en väderstation 24/7 och har inga hängningar el dyl.

5 Senaste redigerad av Micke (2010-09-28 07:34:44)

kentrj skrev:

Detta problem kvarstår... Jag vet att många använder timers för omstart varje natt - men skall inte detta kunna lösas?

Trots nyaste firmware även här fortfarande samma beteende utan timer.
Bara en hardreset (power off/on) får systemet igång igen!

http://img543.imageshack.us/img543/3048/noservice.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6

räcker det med att dra ur dongeln och sätta dit den igen och det funkar?

7 Senaste redigerad av Micke (2010-09-28 11:37:10)

Tja...när man är hemma då funkar det sättet väl kanske också?
Fast i min uppsättning är det enklare att köra en hardreset via timern wink

http://img84.imageshack.us/img84/7982/s5030300.jpg

Men när man är bortrest är nog en aktiverad timer det ända som funkar säkrast!

PS.: På landet i Spanien kör de mycket med:
        http://www.ubnt.com/  --> http://www.ubnt.com/nanostationm

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

8

om det jag skrev hjälper så är problemet dongeln och routerns kommunikation som glitchar.
tex lämnar öppna serieportar osv.