Tråd: Kan flatrate fungera?
Förenklat så kan man säga att "förbrukningen" av bandbredd på olika aktiviteter kan vara kanske 1/10/100/1000 för mail, www, tanka musik, tanka film.
För trådbunden (koppar, coax, fiber) kommunikation gäller att man alltid kan skaffa fram mera bandbredd genom att gräva ner mera kabel, samt skaffa mera och snabbare utrustning av typen routers/switchar etc.
När det gäller tillgänglig bandbredd för trådlös kommunikation är läget ett annat. Tillgänglig bandbredd är en ytterst ändlig resurs, och konkurrensen om det tillgängliga utrymmet är hård.
Många operatörer marknadsför nu "trådlöst bredband".
I början så försökte operatörerna ha en prissättning som byggde på idén om debitering efter verklig förbrukning. Reaktionen på detta blev dock sådan att det tvingade fram alternativ med "flat rate", d.v.s. man betalar en fast månatlig avgift, och sedan är det i princip fritt fram att kommunicera så mycket man vill.
Betyder införandet av "flat rate" att problemet nu "är löst"?
Jag tror att svaret är nej!
Som jag ser det så finns det två möjliga scenarior för framtiden när det gäller trådlöst bredband:
1. Operatörerna kommer alla att tvingas införa olika restriktioner/debiteringssystem som i realiteten tekniskt och/eller ekonomiskt begränsar mängden data som användarna kan överföra
2. Tillgänglig bandbredd för trådlöst bredband "tar slut", åtminstone på sina håll.
Detta innebär rimligen att alla användare kommer att uppleva att dom får allt sämre prestanda.
Det blir ju inte "tvärstopp", utan en mera gradvis upplevelse av att det går allt "segare"
Obs, det jag skriver skall inte uppfattas som att jag på något sätt "moraliserar", eller lägger synpunkter på hur folk nyttjar sitt trådlösa bredband. Jag skulle bara vilja höra hur andra bedömer läget...
Finns det en hållbar framtid för trådlöst bredband med dagens konstruktion av abonnemang?
/JS