Säg efter mig, BTS, BTS, BTS BTS! Snälla?
Själv har jag varit på Älgjakt i 10 dagar och bara sporadiskt använt nätet lågt ute i den norrländska tassemarken. Inte snabbt beroende på signalnivån ens med 6dBd fordonsantenn, men fullt fungerande för email och enkel surfning. Har inte haft tid att labba mer med nätet utan anser att det i stora drag fungerar fullgott, på de flesta platser betydligt bättre kapacitet än tidigare, precis som utlovat.
Jag tycker det är oförtjänt mycket gnäll på IceNet1 när man tar till ord som om hela nätet vore ur funktion, även om jag visst förstår frustrationen för de som endast har täckning av en mast som under lång tid varit ur funktion.
Men på det stora hela fungerar nätet mycket bra, bättre än tidigare. Detta bekräftas av både min och jonasolofs spaningsresor, där jag åkte Göteborg-Jönköping-Stockholm-Linköping-Motala-Linköping-Jönköping-Göteborg. Jag hade fullgod täckning och datahastigheter hela vägen.
En av anledningarna att kundtjänsten har så svårt att lämna några vettiga besked om vad som pågår med de BTSer som inte fungerar är att detta är något som ligger på Ericsson/Nortel i uppgraderingsprocessen och är inte ett vanligt driftfel som hanteras i IceNet1s egna system eller via de vanliga kanalerna. Detta misstänker jag är ett problem just nu, för många "lager" helt enkelt.
/Marcus