Tråd: Val av operatör
Hej
Behöver lite råd. Kommer senare i höst skaffa ett mobilt bredband abonnemang, Har en Dovado 3GN router och köpte ett Sierra wireless 306 USB modem. Har dock lite funderingar över operatörs valet.
Har kollat runt lite på täckningkartor men vet inte hur de stämmer med verkligheten. men om jag ska kommentera dem så ser de ut enligt följande
Tele2 - Erbjuder 10mbit i dagsläget men bara 1,4mbit i upload
Tre - max 6mbit - ingen fakta om utbyggnaden, vet ej upphastigheten
Telenor - max 6mbit - pratar om att "Den ökade kapaciteten ger dig möjlighet att komma upp till 10 Mbit/s i nedladdning. Senare under året blir FastPris Premium dessutom ännu snabbare, med hastigheter på upp till 16 Mbit/s!"
Vill ha en operatör som har fri datomängd per månad och givetvis så bra hastighet och ping som det går.
Det verkar ju som om de är på gång och bygger ut sina nät under hösten nu men frågan är hur lång tid det tar innan jag som bor i skogen i djupa småland får tillgång till 16mbit näten.
Skulle vilja ha lite input från er som redan kör med någon av dessa operatörer.
Kommer även att komplettera mitt modem med en extern antenn för bästa signal. Har gjort lite oventenskapliga tester med kontant kort mot Tele2 och Tre.
Tele2 har väldigt bra signalstyrka 90%
Tre ligger på runt 50%
Men med en extern antenn så räknar jag med att kunna maxa mottagning då jag har fri sikt till båda operatörernas antenner. Även Telenors mast ser jag från taket på mitt hus så det borde inte vara ett problem att få max signalstyrka från dem heller.
Tips och råd mottages tacksamt.
/Martin