1

Tråd: Dovado 4GR svarar inte på SMSkommando med mobiltelefonkort telia

Jag har provat med Huawei E220 och ett Telia mobilkontantkort (dvs inte ett bredbandsnummer utan ett kontant sådant som inte kostar månadskostnad avsett för telefon) för att testa om det fungerar och det gör det men bara delvis. Det går surfa (troligen via 9:-/dygn) via Dovado 4GR.  Den kan även skicka SMS via adminsnittet från Dovadon.
Det är mest för att se om det är möjligt att styra Dovadon via SMS utan att ha bredbandskostnaden då jag endast behöver skicka och ta emot SMS i stugan när jag inte är där.
Vad som inte fungerar är att styra inkommande funktioner via SMS, den tar emot SMS men vissa kommandon t.ex "lamp1 on" syns eller fungerar inte till Tellsticken.
"status" tas emot och visas som ett inkommande SMS av routern som ett meddelande men den svarar inte heller på det till angivet telnr. Inte kommunicerar den med Tellsticken via SMS för styrning. Jag har aktiverat att det skall fungera dessa kommandon.
Någon som fått det fungera?
/Staffan

2

Sv: Dovado 4GR svarar inte på SMSkommando med mobiltelefonkort telia

Har du matat in Telias SMS-C nummer på SMS->Settings sida?

3

Ja +46705008999 inmatat men det borde inte heller påverka att Dovadon inte effektuerar inkommande kommandon.
Och att skriva SMS från adminsnittet fungerar, mystiskt.

/Staffan

4

Har du startat om routern efter att ha valt Home Automation under SMS->Remote Control?

5

Jadå det har vi fått lära oss är nödvändigt.
Jag provade också om det var kritiskt med stora eller små bokstäver i kommandon (Status respektive status) men inte heller det löste utan visas bara som inkommande SMS med den texten man skriver utan att effektueras med svarsSMS.
Självklart är mobilen angiven som tillåten avsändare. Senaste programvaran från juli 2010 inlagd i Routern.

/Staffan

6

har du sett denna tråd? http://mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=1854

7

Intressant tråd då det inledningsvis beskriver samma problem jag nu upplever dvs SMS kommer till inkorgen utan att processas trots att funktionen påslagen.
Firmware Rev: 4.2.5
Firmware built date: 2010-07-20T12:52:36Z

/Staffan

8

Försök göra detta istället:

- Gör en configuration backup. (UPGRADE->CONFIGURATIONS och spara ner configen.)
- Gör en Factory Reset på burken (håll ner RESET knappen i 8 sekunder).
- Gör en Factory Restore (samma som steg 1, men kör restore av filen du hämtade ner från CONFIGURATIONS).
- Plocka bort och lägg tillbaka nummret i SMS->REMOTE CONTROL.
- Save & Restart

9

Tack för den nya programvaran till Dovadon, nu fungerar SMSstyrningen.
Var tydligen något fel på den programvaran som ligger för nerladdning.

/Staffan

10

För att vara korrekt så var det din telefon som skickade med en extra Carriage Return efter meddelandet. Detta skapade problemet.

11

Ok, då vet de som har en Ericsson X1 att den telefonen visserligen är utmärk att skriva SMS med men att den även skickar ett extra CR ibland varför SMSstyrning inte fungerar som det borde.
Tack för snabb fix av problemet.

/Staffan