176 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-31 10:26:33)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

GPS används för exakt tidsangivelse. PÅ så vis vet man att alla basstationer har samma tid. Även om inte CSDMA använder tidsluckor som GSM så behövs tidangivelse. Så är t ex max avståndet 62 km satt genom den tid det tar för användarens utrustning att svara på en data"burst" från basen. Vill man öka räckvidden är det bara att vara mer generös med svarstiden. Det finns förmodligen fler användningsområden för den exakta tiden, CDMA och HSxPA är mycket invecklade.

Man spårar inte med GPS. Basstationernas läge kan förmodas vara kända. Däremot kan man spåra mobilen genom triangulering mellan basstationer. Det används av polis och räddningstjänst i GSM också. Mycket snack om det i USA. Det är ett krav att mobiler ska kunna spåras för räddningstjänsten där.

Själv undrar jag om triangulering används vid handsover när man flyttar sig. Vore kul att veta även om det inte spelar någon roll.

Jag hakar på med en fråga. När det finns flera kanaler - hur vet modemet vilken kanal det ska sända på? Tjänar en kanal som anropskanal? Basstationen anvisar en kanal åt modemet - men hur vet basstationen att modemet vill kommunicera?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

177

Ytterligare en variant på uppdateringskarta wink

Denna gång med en arbetszon i Norr.

Men ingen i Söder...
http://www.net1.se/redesign-img/segment … ecka34.png

Net1 är i alla fall bra på att variera sig smile

178

v.39 börjar man hos mig och v.42 ska allt vara klart tydligen, det låter bra!:cool:
Undrar om de håller schemat?

179 Senaste redigerad av Info (2010-08-31 16:18:07)

Rikard skrev:

... v.42 ska allt vara klart tydligen, det låter bra!:cool:
Undrar om de håller schemat?

Allt?

Hela landet?

Eller ditt område?

Sedan omstart till äkta rev B.
Ny kund hårdvara smiletonguelolcool
Bara att hoppas cool

180

Kolla på länknamnet!

http://net1.se/redesign-img/segment/rol … ecka42.png

181 Senaste redigerad av marcus-aa (2012-09-27 22:03:32)

I måndags var jag som planerat förbi 2 ej då ännu uppgraderade siter,

Motala-Ervasteby, SE-OST1064 A/B/C NO/S/NV  PN 52/220/388

Här fanns som jag förmodade EV-DO på Ch 174 och 225, 1xRTT på 275

Sedan var jag vid en site ca 2 mil söder om Linköping som jag inte vet något namn på, möjligen Visätter.

SE-OST4003  A/B/C N/SO/SV  PN 40/208/376

EV-DO på 174, 1xRTT på 275

SE-OST4003 är en site som enligt sändarkartan inte var samlokaliserad med någon TV- eller radiosändare. Det visade sig vara en ren transmissionssite för Teracoms radiolänknät, samt huserar några inhyrda mobilnäts-BTSer.

Här är några bilder, fler på:
http://networks.marcusaa.fastmail.fm/pi … E-OST4003/

http://networks.marcusaa.fastmail.fm/pictures/SE-OST4003/small/SE-OST4003_04.jpg

http://networks.marcusaa.fastmail.fm/pictures/SE-OST4003/small/SE-OST4003_05.jpg

http://networks.marcusaa.fastmail.fm/pictures/SE-OST4003/small/SE-OST4003_06.jpg

http://networks.marcusaa.fastmail.fm/pictures/SE-OST4003/small/SE-OST4003_07_crop.jpg

jonasolof skrev:

Intressant att korspolarisering används. Nokia gjorde en ofta citerad test där man undersökte skillnaden mellan space diversity (stort avstånd mellan antennerna) och polarizationon diversity på basstation vid mottagning från mobila enheter med GSM. POlarisation var bara 1 dB sämre än separation.

Förvånar mig inte.  "Alla" använder cross-pol nuförtiden. Endast Telias och Tele2s tidiga landsbygds-siter för GSM900 har space-div. De syns på långt håll med sina karakteristiska utliggare för antennerna. Det är också så att ju högre frekvens desto mer fördel att köra cross-pol då det "studsar runt" mer. Skulle iofs tala emot det på 450, men här har man valt det så.

NMT450 hade space diversity med företrädesvis rundstrålande antenner, långa glasfiberpinnar på utliggare.

Är det vits med att ha 90 graders skillnad på riktantenner anslutna till D35 eftersom den routern kan använda diversitet? Vad som gäller vid basstationen borde ju gälla även vid användarens enhet.

Har man nästan fri sikt till masten så borde samma polarisationer som basantennerna vara bäst, så då skulle man ha 2 antenner med +45 resp -45 grader. Skulle säkert fungera, men se något underligt ut. Sen kan man ju dessutom placera dem lite separerat så får man både space och pol. diversity på nedlänken... Varför inte, värt att prova.

Här ser man antennerna för CDMA450. Det är rejäla lådor, ser inte så stora ut på bilderna men de sitter 100 meter upp i luften och är stora. Brevid dem ser man troligen lådorna för de utflyttade radiokorten, det är alltså inte endast på de riktigt höga masterna som det används utan även på de mellanhöga. 100 meter antennkabel är inte så roligt med de små effekter som används.

http://networks.marcusaa.fastmail.fm/pictures/SE-OST4003/small/SE-OST4003_02.jpg

Info skrev:

Du sa att en arbetsgrupp gör normalt en station per dag.
Hur många arbetsgrupper är det?

Enligt listan på Net1 så har det varierat mellan 6 och 18.
Är det sedan så att Net1 redovisar "Kommuner" inte basstationer wink

Blir intressant på Måndag eller Tisdag att se om det redovisas arbeten uppe i Norr.
Kartan uppger ju redan ett avklarat område samt ett med pågående arbeten där uppe.

Jag vet inte hur många de är. Deras karta har ju hamnat lite i otakt och de har ändrat lite fram och tillbaka. Vad jag kan se så stämmer listorna ganska väl dock så vi kan gå efter dem. De har denna veckan gjort eller planerat 18 städer (där vissa säkert har flera siter) i Östergötland, och 3 i Norrland.

Man kanske kan gissa på 3 grupper i söder och en i norr.

Som jag först skrev gjordes nog ingenting i Norrland förra veckan , det tog de tillbaka, men de tycks helt klart ha börjat denna veckan. Det går fort mot vinter längst i norr så de måste nog komma igång, det är inte kul med snö och is när man skall klättra i master....

Info skrev:

Följd fråga till Marcus.

Med den information du har lämnat så innebär detta att alla master kommer att i första skedet ha två dvs 2x4.7 =9.7

I steg två till full Rev-B 3x4.7=14.4.
Men klarar Net1 verkligen av att ge 95% av kunderna 14.4 om de bara uppgradrar BST men 1 nummer?
Måste det inte för att komma upp i 95% fortsätta med BST minst i serie 2?
Möjligen även 3 och 4.
Jag har aldrig sett en BST med 3 nummer wink

Svårt att spekulera i. Man kan tolka det på olika sätt då det inet riktigt stämmer med att de redan nu kör igång 3 kanaler på högmasterne. Men RevB-mjukvaran är ännu oprövad och kanske den begränsar sig till 2-kanalers multicarrier initialt?

Antingen nöjser de sig med 3 kanaler till de områden som täcks av högmasterna (vilket är en väldigt stor del av befolkningen, men knappast 95%), eller så kommer de bygga ut fler radiokort i de övriga basarna.

För övrigt, vad är egentligen "full RevB" ? 2, 3 eller 4 kanaler? Tekniskt sett är det 4 grannkanaler (5 MHz).

1XXX - högmaster
2xxx - ?? Ser några i norrland. Möjligen BTSer i ej Teracom-master?
4XXX - Övriga

keja01 skrev:

Den fjärde kanalen "125" har alltså inte börjat användas ännu på någon mast?

Jag kan omöjligt svara för alla master, men det verkar inte troligt, nej. Det är inget som verkar ingå i det nuvarande uppdraget, dels för att beslutet kom under sommaren, långt efter det nuvarande påbörjats, dels för att ingen nog tillräckligt tittat på vad för störningar man kan väntas få/åstadkomma i det delade frekvensutrymmet)

Alltså, min kvalficerade gissning är nej.

/Marcus

182 Senaste redigerad av marcus-aa (2010-09-03 01:37:23)

jonasolof skrev:

GPS används för exakt tidsangivelse. PÅ så vis vet man att alla basstationer har samma tid. Även om inte CSDMA använder tidsluckor som GSM så behövs tidangivelse. Så är t ex max avståndet 62 km satt genom den tid det tar för användarens utrustning att svara på en data"burst" från basen. Vill man öka räckvidden är det bara att vara mer generös med svarstiden. Det finns förmodligen fler användningsområden för den exakta tiden, CDMA och HSxPA är mycket invecklade.

EVDO använder i allra högsta grad tidsluckor och är egentligen TD-CDMA, åtminstone på nerlänken. Men det är inte anledningen till GPS-behovet, GSM klarar sig utmärkt med sina tidsluckor trots att varje BTS har sin egen synkronisering och mobilerna följer BTSens. Behovet av extremt exakt synkronisering mellan basar kommer med modulation som tillåter 1:1-reuse, dvs att man sänder på samma frekvens. I ett SFN (Single Frequency Network) har man ett viss tidsutrymme mellan primär och fördröjd signal i mottagaren där detta resulterar i en förbättrad S/N-nivå till skillnad från traditionell radio där en reflex eller multipath alltid är negativ. Detta tidsfönster måste dock vägas mot spektraleffektiviteten, så man kan så att säga välja på att få över mycket data med relativ liten acceptans för "sena signaler", eller ha stor acceptans för dessa men då äter de upp kapaciteten i systemet. Detta gäller CDMA såväl som W-CDMA och OFDM (DVB-T-sändningar).

För de intresserad kan man titta på information om Viterbi-avkodnig och Rake-receivers...
http://en.wikipedia.org/wiki/Viterbi_algorithm
http://en.wikipedia.org/wiki/Rake_receiver

För att inte stor del av detta fönster skall ätas upp av osynkroniserade sändare måste dessa hållas extremt väl synkade via GPS-tid eller rubidiumnormaler.

Man spårar inte med GPS. Basstationernas läge kan förmodas vara kända. Däremot kan man spåra mobilen genom triangulering mellan basstationer.

Själv undrar jag om triangulering används vid handsover när man flyttar sig. Vore kul att veta även om det inte spelar någon roll.

Mobilnäten använder inte triangulering, även om det är ett utbrett missförstånd. Triangulering är en pejlmetod som baseras på att mäta minst 2 vinklar med en känd baslinje. Det är vanligt vid pejling av sändare både till land och sjöss. De flesta sjöräddningsenheter t ex har en automatpejl för marin VHF från Simrad-Tayio. Hör 2 fartyg ett nödställt kan man ganska väl bestämma des position i skärningspunkten av 2 bäringar.

Men, mobilnät har inget sätt att mäta vinklar på, även om vissa antenners sektorer är kända är det alldeles för oexakt. Man mäter avstånd, helst från flera kända positioner och det kallas trilaterering eller multilaterering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Multilateration

Handover styrs inte baserat på positionering. Handover går till ungefär likadant i alla typer av nät, BTSen talar om för MS (mobilstationen) vilka andra kanaler (eller PN) som är möjliga grannar. Sedan gör MS regelbundna mätningar av signalkvalitet (RSSI, S/N eller Ec/Lo) på dessa grannar och rapporterar tillbaka till BTS. När vissa kriterier uppfylls så beordras MS att göra handover. Möjligen kan MS göra detta helt själv i system med soft handover som CDMA, men osäker på om data destinerad till viss MS alltid finns tillgänglg hos grannarna, verkar osannolikt.

Jag hakar på med en fråga. När det finns flera kanaler - hur vet modemet vilken kanal det ska sända på? Tjänar en kanal som anropskanal? Basstationen anvisar en kanal åt modemet - men hur vet basstationen att modemet vill kommunicera?

Jag kan inte alla detaljer här, och kanalhantering är också en sida som IS95/CDMA2000 gör dåligt. Men grunden verkar vara att modemet som alla mobiler vid uppstart letar efter aktiva piloter och väljer en kanal (ev den med bäst Ec/Lo), där det loggar på nätet. Sedan finns säkert ett sätt för BTSen att beordra modemet att flytta kanal för att jämna ut belastning. Finns inga fasta anropskanaler.

Problemet är att i CDMA så orsakar ett kanalbyte alltid ett avbrott, så det bör minimeras.

Ett intressant scenario uppstår då i nuvarande nät där vissa basar har 3 och vissa 2 kanaler. Jag har t ex sett på en resa där jag rört mig mellan A och B som båda har 3 kanaler, via C och D som bara har 2. På uppresan användes en kanal som samtliga har tillgång till och då syns hela tiden handover typ A-C-A-C-D-C-B-C-D-A-C-B osv.

Efter omstart av modemet före returresan kom det att välja kanal 275 som bara finns på A och B. Detta gjorde att nästan hela resan gjordes med endast kontakt med A & B vilket då gav något sämre kvalitet på tjänsten. Då jag åkte upp väldigt nära C växlade dock modemet över till en kanal som fanns tillgänglig där.

Eftersom mottagaren inte kan lyssna på mer än en kanal åt gången så måste detta ha styrts från nätsidan på något sätt och då undrar man hur detta avgörs..

/Marcus

183

Jag var inne och titta på Pts sändarkarta när den existerade, Angående dåvarande NMT:s master, men det var lite otydligt.

Hur många bastationer har vi i tex norra sthlm och vart är de placerade?

184

marcus-aa skrev:
Info skrev:

Följd fråga till Marcus.

Med den information du har lämnat så innebär detta att alla master kommer att i första skedet ha två dvs 2x4.7 =9.7

I steg två till full Rev-B 3x4.7=14.4.
Men klarar Net1 verkligen av att ge 95% av kunderna 14.4 om de bara uppgradrar BST men 1 nummer?
Måste det inte för att komma upp i 95% fortsätta med BST minst i serie 2?
Möjligen även 3 och 4.
Jag har aldrig sett en BST med 3 nummer wink

Svårt att spekulera i. Man kan tolka det på olika sätt då det inet riktigt stämmer med att de redan nu kör igång 3 kanaler på högmasterne. Men RevB-mjukvaran är ännu oprövad och kanske den begränsar sig till 2-kanalers multicarrier initialt?

Antingen nöjser de sig med 3 kanaler till de områden som täcks av högmasterna (vilket är en väldigt stor del av befolkningen, men knappast 95%), eller så kommer de bygga ut fler radiokort i de övriga basarna.

För övrigt, vad är egentligen "full RevB" ? 2, 3 eller 4 kanaler? Tekniskt sett är det 4 grannkanaler (5 MHz).

1XXX - högmaster
2xxx - ?? Ser några i norrland. Möjligen BTSer i ej Teracom-master?
4XXX - Övriga
/Marcus

Tack för förklaringen av masternas numrering! smile
De finns altså inga master med 3 nummer?

Får hoppas på 14.4 i de större masterna med 4 nummer.
Det är en sådan som har täckningen där jag behöver denna mäst smile
En av Terracoms större Radio och Tv slavar.
350m berg och ca 150m mast

185

andy78 skrev:

Jag var inne och titta på Pts sändarkarta när den existerade, Angående dåvarande NMT:s master, men det var lite otydligt.

Jag förstår inte frågan riktigt. När jag skriver sändarkarta menar jag IceNet1s. Sedan korrelerar jag den mot Teracoms sändarsökning.

Menar du IceNet1s basar i Sthlm? Leta själv på täckningskartan !

Sen heter det var är de placerade.... wink

/Marcus

186

Info skrev:

Tack för förklaringen av masternas numrering! smile
De finns altså inga master med 3 nummer?

Får hoppas på 14.4 i de större masterna med 4 nummer.
Det är en sådan som har täckningen där jag behöver denna mäst smile
En av Terracoms större Radio och Tv slavar.
350m berg och ca 150m mast

Åter igen, jag har inte facit! Jag försöker vara tydlig och skriva "jag har inte sett några med 3XXX-nummer. Men leta med kartan får du se själv, det kanske finns någon?

Jag hoppas verkligen att så många master som möjligt får 14.4 eller så hög kapacitet som möjligt. Jag hoppas lika mycket att användarna inte får tillgång till dessa hastigheter, åtminstone inte utan väldigt avancerade dynamiska begränsningsregler.

Man kan ju säga att om man kan köra 14.4 i en tidslucka av X så har man ju fått tillgång till 14.4. .. ? Men din throughput kommer aldrig att komma i närheten. Det är viktigt att skilja på max modulation i nätet och vad man sen tilldelas för antal tidsluckor att utnyttja den, det beror ju på kundbelastningen.

Poängen är att det inte kommer att fungera att låta vissa användare utnyttja all tillgänglig kapacitet i sektorn då det alltid finns de som  skall maxa sin uppkoppling och därmed sänker alla andra användare.

Jag ser framför allt att det viktigaste är att så många som möjligt kan få en vettig bredbandsuppkoppling, dvs för det mesta uppleva en hastighet på 2 Mbps ner och 1 Mbps upp. Det vore kanon, allt annat är sekundärt. Detta går ju dessutom att uppnå med dagens modem även om de inte riktigt utnyttjar nätet fullt ut, men de högsta modulationerna kommer ändå bara att uppnås med väldigt hög signalkvalitet (kort avstånd eller väldigt bra antenner).

/Marcus

187

marcus-aa skrev:
andy78 skrev:

Jag förstår inte frågan riktigt. När jag skriver sändarkarta menar jag IceNet1s. Sedan korrelerar jag den mot Teracoms sändarsökning.

Menar du IceNet1s basar i Sthlm? Leta själv på täckningskartan !

Sen heter det var är de placerade.... wink

/Marcus

PTS hade en egen sändarkarta men alla operatörers master, men det stämmde faktiskt inte med verkligheten upptäckte jag då det var minst 2 master som varit i drift 1 år som inte stod med så jag undrar hur exakt den var.

188

andy78 skrev:

PTS hade en egen sändarkarta men alla operatörers master, men det stämmde faktiskt inte med verkligheten upptäckte jag då det var minst 2 master som varit i drift 1 år som inte stod med så jag undrar hur exakt den var.

Jo, det var mycket dumt av PTS att släppa översikten på basarna. Min erfarenhet av deras karta var att den var mycket exakt, men väldigt långsamt uppdaterad.

I Oktober 2007 frågade jag varför IceNets basar inte fanns med då de hade varit i drift sedan slutet av 2006 eller nåt.

I Januari 2008 fick jag svar att nu var det minsann uppdaterat med "helt nya data" ....

Sen lade de ner alltihop och hänvisar oss till operatörerna (där de flesta förutom IceNet inte alls vill tala om var de har sina basar...

Man undrar hur många fina kronor PTS lade ner på det arbetet...

/Marcus

189

Pts ? det är du å jag som pröjsat det hela smile

190 Senaste redigerad av jonasolof (2010-09-03 19:10:39)

Jag slarvade då jag skrev att mobile phone positioning byggde på triangulering som ju är en klassisk lanmäteriteknik.  Men det förefaller inte som om positioneringen ens bygger på den tid det tar för signaler att nå från BST till MS. En  wikipediaartikel anger att positionen beräknas med utgångspunkt från signalstyrkan från respektive BST - eller möjligen mobilsignalens signalstyrka vid olika BST.

Detta leder direkt till en undran hur A-GPS i iphone fungerar. Den utgår från de närmaste BST, tydligen i den fria kommunikationskanalen som finns på alla GSM BST oavsett om det finns datanät som GPRS. Så funkar t ex iphones A-GPS i Havannna trots att Fidel inte medger datakommunikation i nätet. Är det signalstyrka även där eller räcker det med att iPhonens gps mottagare får reda på den närbelägna basstationens position? Har mottagaren en approximativ position går det mycket snabbare att låsa på den första gps-signalen.

Alla danska BST har 3xxx- nummer. Om man i täckningskartan söker på basstationers beteckningar i västra Skåne visar kartan enbart BST på Själland även om man markerar mitt i en skånsk treklöver. Detta är ett fel i täckningskartan.

Marcus noterade en mast söder om Linköping SE-OST 4003 med PN 40/208/376. Högmasten i Emmaboda SE-KAL 1093 har också sektor-PN 40/208/376 vilket visar att beteckningarna återkommer.

Under min färd från Öland till Puttgarden (fvb Bryssel) i tisdags kväll började jag med att kolla 1x i RF status monitor. Första mast var Algutsrum, SE-KAL 4680. Programfönstret angav kanal 275, dock med No Service. Eftersom jag inte kunde ha både EvDo och 1 fönstren uppe samtidigt avstod jag att kolla 1x service på vägen ned. Från början  användes kanal 174 och detta kanalval bibehölls hela vägen till Rödby. Däri ingick handsover mellan 10 BST och än fler celler i Sverige, utan ett enda avbrott. Dubbla takantenner användes vilket för övrigt verkade ge betydligt bättre signalstyrka och jämnare datahastighet än en enda takantenn (som jag använt vid det två tidigare utflykterna i södra och norra Kalmar län).   

Några små iakttagelser kan nämnas. Masten  på Öland, SE KAL 4680 är belägen 40 m.ö.h och är i sig 140 meter hög. Den når förvånandsvärt långt. Den sydvästra loben PN 432 pekar ned mot Karlskrona. Trakten är skogrik men vägen bildar ett öppet stråk i riktning mot basstationen varför man får förbluffande bra mottagning utmed E22. Gränsen 62 km nås strax norr om Jämjö, söder om Blekingegränsen. Där skedde byte till masten i Karlskrona, SV-loben PN 188
momentant utan soft handsover där två celler är aktiva samtidigt. (På vissa andra ställen såg jag upp till fyra celler aktiva samtidigt, men då var ofta mottagningen dålig). 

Karlskronamasten SE BLE 4682 har N/SO/SV 20/188/356. Nästa mast västerut är BEL4799. Dock är täckningen på E22  mellan dessa två master mycket dålig vilket gör att datahastigheten ofta går ned till noll mellan Karlskrona och Ronneby. E22-an sträcker sig i singalminimum mellan loberna 2 och 356. Masten BEL4799 har dålig täckning åt sydost, sydostloben PN 272 hattar fram och tillbaka. Så dålig täckning utmed en europaväg har jag i övrigt bara sett kring Mönsterås, där situationen dock torde komma att förbättras pga planerad utbyggad.

SV-loben till BLE 4799 har PN 440. Täckningen är fortfarande rätt dålig tills man närmar sig Karlshamn och BLE 1110 med loberna 28/196/365.  Nästa mast ligger i trakten av Kristianstad, SKA 4859 med loberna 36/204/?. Därefter börjar man ta sig över Söderåsen och kommer inom SKA 1101 i  trakten av Hörby. Sektorerna N och SV är 196 och 372. Här uppförde sig kommunikationen konstigt. Vägen passerar minimum mellan dessa lober och soft handsover med båda loberna visas ofta - detta trots att den ena visar mkt dåliga ECIo värden och ibland 0.00 vilket betyder att modemet inte har kommunikation med den cellen. Om det är någonstans det möjligen fortfarande är fel på en mast så är det här.

På Skåneslätten är det så bra mottagning att det är ointressant. Bilden förändras helt när man kommer en bit ned på Själland. Mottagningen avbryts ideligen, vid något tillfälle fick jag starta om modemet. Detta trots god signalstyrka. Ibland går datahastigheten omotiverat ned till noll en bra stund för att sedan återupptas. Som nämnts så bibehölls kanal 174 hela vägen ned till Rödby, så det beror inte på kanalbyten (Danmark har kvar 1x telefonikanal). det är möjigt att det rör sig om ett roamingproblem, hur som helst så är den dåliga funktionen för svenskar som far genom Själland något som Net1 bör undersöka.

Den sista 450 masten på färden är placerad på Lolland, NNV om Rödby.  Den åt SO vettande loben har PN 296, den åt SV ngt på 4xx som jag ej noterade, Tidigare år kunde jag få förbindelse från Puttgarden med D35 på biltaket med originalantennerna. Nu var detta ej möjligt, trot god angiven signalstyrka(Modemet hade startats om, Kanal var 225 med små glimtar av 174). När man far åt sydväst åt Heligenhafen kommer man upp på en höjd som borde medge bra kommunikaton. Samtidigt har man dock hamnat i minimum mellan loberna. Dessutom är det möjligt att operatören på tysk begäran minskat cut off avståndet 62 km. Modemet kopplade upp någon sekund då och då men det gick aldrig att få någon stabil kommunikation. Vid sådana tillfällen visar EcIo 0.00 dB trots Rx power på t ex -65 dB.

I östra Danmark, vid färd från Öresundsbron tll Rödby finns två BST i Köpenhamnsområdet, en på Södra Själland och en på Lolland. Masterna är höga av treklövrarnas storlek att döma. Danmarks 20 BST skall dubbleras till 40. vad de talrika avbrotten kan komma av kan man undra, möjligen överbelastning i nätet - eller roamingproblem. 

Jag har bara sett kanal 275 använd vid ett tillfälle och det var söder om högmasten i Emmaboda vid en tidigare resa. Som Marcus påpekat så undviker systemet kanalbyten. Har man hakat på en 4xx mast från början så fortsätter samma kanal gärna att användas vid följande master.   

Sammantaget kan konstateras att  det dåliga resultat Mobil fick vid testen under försommaren nu saknar relevans. Det vore intressant att se om övriga operatörer kan erbjuda avbrottsfri mottagning under färd i sydöstra Sverige från Västervik till Malmö. Tidningens tester visar ju enbart mottagningen vid stillastående i ett antal orter. Andreas på Dialect i Kalmar kan börja sälja net1 igen.

Efter denna lilla reseberättelse övergår jag till en fråga om multipath. Marcus angav ovan att rake-receivers, inkl CDMA-mottagare, kan använda multipath-signaler synergistiskt (mitt uttryck) så att S/N i själva verket förbättras. Min observation är att om det finns lövträd på nära håll framför antennen så försämras mottagningen kraftigt. Om det däremot finns en glänta eller ett fält framför går det betydligt bättre, trots att den sammanlagda mängd skog som signalen behövt passera är sgs lika. Möjligen kan detta bero på diffraktion borta i skogsbrynet. Ur praktiskt synpunkt blir regeln att försöka undvika lövträd framför modemantennen. Samma sak gäller i än högre grad 3G mottagning och WLAN-länkar. Lustigt att det finns skillnad på hur multipath-signaler från närhåll och lite längre avstånd verkar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

191

Visst böljar nätuppgraderingen fram och åter men inte bara på kartan..... Idag har min museiförpassade P-21 vaknat till liv igen som aldrig tillförne och visar god kondition över 1xRTT !! En överbliven carrier....?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

192

Vox, det kanske beror på att något storföretag härsknat till.

följande klippte jag ur krisberedskapsmyndighetens rapport om ice.net 2007. en del har intresse även idag.

"ice.net förhandlar för närvarande med Vattenfall om ett avtal kring SLA för de radiomaster som idag inte har egen reservkraft. Eftersom risken för stöld anses överhängande vill inte ice.net utrusta radiomaster med reservkraftaggregat. Tanken med samarbetsavtalet är att det ska finnas färdiga mobila reservkraftverk som servicegrupper från Vattenfall kan åka ut för att strömförsörja de radiomaster som är strömlösa.

Det har även gjorts tester med IP-telefoner "“ Siemens Gigaset C450 IP. Med dessa telefoner kan man ringa gratis mellan telefoner av lika fabrikat/modell tack vare Siemens egna SIP-server. Anslutning kunde under testerna enkelt etableras via gateway D35, inga konfigurationsinställningar behövde göras innan användning. Med en god samtalskvalitet och ett okomplicerat handhavande kan IP-telefoni i denna form vara ett av flera reservalternativ för talkommunikation i en ledningsfunktion"

Jag har lite svårt att tro på cmotechs grejor, D50 och D40. De förefaller gjorda för nät där basstationerna står mycket tätare än vad fallet är i Skandinavien.
För mobilt bruk verkar det definitivt vara av värde med diversity med dubbla antenner - så även om man f n måste använda D35 så borde ip-telefoni funka bättre i ytterområden än Net1's egna grejor via D40 med sin enkla antenn.

Det räcker med att jämföra DRC och bortfall om man kör bil med enkel eller dubbel antenn med D35.

193

JA listan med uppgraderade BST ökar.

Men så gör listan med BST som är ur funktion.
Nu 17 haverier.
Vissa över tre månader gamla.

En blandning av Gamla och uppgraderade.

194

Helt klart slår en D-35 med dubbla antenner och en IP-telefon alternativt en ATA-box och en analog (ev. trådlös) lur D-40-kombinationen i cellernas ytterkanter. D-35-kombinationen fungerar praktiskt taget överallt. Problemet uppstår så snart man skall ta med sig paketet ur bilen och då fr.a m.h.t. strömförsörjningen. Den långsiktigt spännande frågan är hur Net1 skall klara av att få till en mobiltelefon (låt vara lite större än dagens för bröstfickor anpassade format) som fungerar 30 - 40 km från en BTS inom ramen för nu planerad BTS-täthet - som ju är Net1:s (och 450-nätetsnätets) bärande idé ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

195 Senaste redigerad av jonasolof (2010-09-07 14:23:30)

Mitt förslag är något som liknar de gamla 450 släpbara, dvs en radiodel och ett ordentligt batteri. Därtill en lös trådlös ip-telefon som ansluts till radiodelen med dect eller wlan och laddas från denna. Radiodelen har två antenner för diversity, gärna skruvade direkt på koaxialkontakter så att större antenner kan anslutas. Radiodelen kan då placeras på bästa plats för kommunikation mot basstationen samtidigt som användaren kan ta med sig luren dit han vill.

I själva verket kunde en sådan enhet göras obetydligt större än d35, Finns sedan WLAN med också vore det en fördel. förresten borde D 35 kunna förses med större batteri, t ex 7 Ah som en tidigare trådskrivare brukar använda tillsammans med en Nokia mobil med voip och wlan. Vitsen med den lösningen är ju för övrigt att man har 3G/GSM med sig också. Det står 3G master mitt ute i småländska skogen på diverse ödsliga ställen.

Men dom kommer nog med något iphone liknande som fungerar 4 km från basstationen istället, kanske 10 km över hav. 

Glöm då PTS täckningskrav med handhållen mobil 1,7meter över markytan över 95 procent av ytan.  Att få tvåvägs radioförbindelse med 0,23 watt i djup och hög skog under regnvåtalöv 6 mil från en basstation är ingen trivial utmaning, framför allt om topografin är vrång.

Tänk en D35 ställd på högkant. Ovantill ett bärhandtag. i de båda övre hörnen antennkontakter med lämpliga och löstagbara kontakter.  en liten dect- eller wlanlur med voip kan fästas på denna radiodel för laddning.

Det vore ett projekt att bygga om en D35 till en skogstelefon enligt ovan. Löstagbar och utvikbar solpanel på ena sidan. Ett större LiIon batteri för strömmatning. Beroende påanvändingssätt kan radiodelen ställas på högkant eller läggas platt så att man kommer åt LANportar osv.

Vill man nu ha något iphoneliknande kan man lika gärna använda en iphone och köra voip över wlan. Räckvidden mellan iphone och D35 är ungefär 75 meter i det fria. Då har man ju med sig fickdator också plus GPS med mm.  När man ändå hålle på kan man lägga till ett USB uttag för laddning av smågrejor också.

Edit: Jag har min D35 in en gammal väska för Mobila NMT 450, det är väl det som leder tanken.

196

Har själv funderat i de här byggbanorna även om jag just nu har D-40:an och ett Siemens Gigasetkort i en liten väska och en trådlös lur med Bluetoothplugg i bältet/örat. På väskan sitter en originalantenn från en D-35:a som vid bildrift ersätts med anslutning till takantennen. Lite bökigt eftersom D-40:an vill ha 5V och Siemenskortet 6,5V. Tills vidare får de dela på en NickelHydrid stapel där jag tar ut de olika spänningarna mellan ackarna. Fast jämfört med en "vanlig" mobil blir drifttiden mellan laddninhgarna väl kort - ännu...  D-40:an har den bonusen att den vintertid också kan användas som handvärmare...

197

Allvarligt talat grabbar.....8 sidor?

198

Älskar denna tråd :-) Visar att det finns folk i stugorna som vet saker :-)

199

Det blir gärna så i skarven mellan amatörradio och mobil datakommunikation. Vad jag föreslog ovan påminner om min första bärbara sändare/mottagare för 144 MHz som jag höll på att bygga som femtonårig radioamatör, ca 1959... Den hade dessutom en horisontellt polariserad haloantenn. Sedan dess har det kommit CDMA och mer skog.

200 Senaste redigerad av A-Man (2010-09-07 14:52:20)

Känns som vi seglat iväg från trådens ursprung det blir lätt så, kan vi inte skapa en separat tråd i övrigt?
Då jag personligen tycker att det är rätt kul att diskutera historia.

edit.

Tog mig friheten att skapa denna tråd.

Index » Övrigt » Mobiltelefoni från förr, historia borta men ej glömt.

Nu vill jag se fler bidrag smile