1

Tråd: Mycket konstigt!!??

Jag har ett märkligt problem.

Jag använder huawei e1820 och en Dovado 3GN.
Tre bredband max.

På dagen visar 3gn:en nånstans mellan 30 och 40 % mottagning, då har jag hastigheter på 4-7,5 mbps ner. Vilket jag tycker är kanon!

På kvällen stiger mottagningen till mellan 48 och 51 %, då kan jag knappt mäta min hastighet. Google tar ca 3 min att komma in på. Vilket jag tycker är kass!

Flyttar jag då mitt sim-kort till mitt förra modem (e220) stiger mottagningen ytterligare till ca 60%, kan då komma upp i ca 3 mbps.

Vad är det frågan om? Gör Tre något med masten på kvällningen eller?

E1820 3GN TreBredbandMax

Giljotinen - det första verksamma medlet mot mjäll

2

Sv: Mycket konstigt!!??

Radiofrekvenser kan alltid nå längre distanser efter solen har gått och lagt sig för dagen eftersom jordens jonosfär blir inte bombad av solstrålar, som förvandlar jonosfärens elektroner till joner. Joner är inte bra för transmission. Elektroner däremot, är.

Det är det jag minns från gymnasietiden iaf. Låter vettigt. Har märket det med DECT telefoner. Funkar hundratals meter ifrån basstationen medans funkar bara lite utanför hemmet under dagen.

3

Glömde säga att testar man mobiltbredband på helgen så kommer du inte få "normala" resultat som man får under arbetsveckan, speciellt om vädret är dåligt eftersom folk bara sitter hemma och tankar ner hela tiden.

Huawei E220 är en "starkare" modem när det gäller antenn. Det du kan prova är att lägga E1820 vertikalt upp mot fönstret. Se till att också använda "3G General" profil på SYSTEM->NETWORK SETTINGS sidan.

4

Samir skrev:

Radiofrekvenser kan alltid nå längre distanser efter solen har gått och lagt sig för dagen eftersom jordens jonosfär blir inte bombad av solstrålar, som förvandlar jonosfärens elektroner till joner. Joner är inte bra för transmission. Elektroner däremot, är.

Det är det jag minns från gymnasietiden iaf. Låter vettigt. Har märket det med DECT telefoner. Funkar hundratals meter ifrån basstationen medans funkar bara lite utanför hemmet under dagen.

Okej, då har man lärt sig nåt vettigt förutom att svetsa bakaxel på En Suzuki Samurai idag då ;-) Hehe.

Men okej, så då menar du att min hastighet är bättre kanske pga att de är färre användare på dagen, trots sämre mottagning, men tvärtom på kvällen?

Lät det där luddigt?

E1820 3GN TreBredbandMax

5 Senaste redigerad av Simoninis (2010-08-29 19:09:41)

http://img718.imageshack.us/img718/7232/img0042oz.jpg

Detta är ca 3 meter ovan mark, och 2 km från masten, som är god för turbo 3g+

E1820 3GN TreBredbandMax

6

I min upplevelse så brukar jag få (både) bäst signal och hastighet sent på kvällen (efter midnatt). Ingen är online på samma basstation och man får inte svängningar i signalstyrkan.

7

Samir skrev:

I min upplevelse så brukar jag få (både) bäst signal och hastighet sent på kvällen (efter midnatt). Ingen är online på samma basstation och man får inte svängningar i signalstyrkan.

Jo alltså så långt är jag med, belastningen på masten är A och O, men att mina grejer beter sig så konstigt känns som att det är för att det är nåt problem med antingen mitt modem eller med Tre:s mast?!

E1820 3GN TreBredbandMax

8

Skönt installation hur har du satt upp router, vilar den på en list?
Är det ett vinkeljärn du satt där, hur har du fäst den i routern?

9

andy78 skrev:

Skönt installation hur har du satt upp router, vilar den på en list?
Är det ett vinkeljärn du satt där, hur har du fäst den i routern?

Haha, jadu det där är simplast möjliga lösning!
Enbart för att slippa lång USB-sladd.
Du skrev svaret helt själv wink
Bara en ståltråd runt routern och vinkeljärnet.

E1820 3GN TreBredbandMax

10

I vilket väderstreck sitter fönstret? Modemet kommer bli mycket varmt och kanske instabilt om solen kommer åt det.

11

zaver skrev:

I vilket väderstreck sitter fönstret? Modemet kommer bli mycket varmt och kanske instabilt om solen kommer åt det.

Okej, kan det hjälpa att sätta masonite-skiva för? Eller försämrar det mottagningen kanske?

Blir det varmare ju mer belastning det får? det vill säga beroende på hur mycket som tankas ner/upp?

E1820 3GN TreBredbandMax

12

Simoninis skrev:

Okej, kan det hjälpa att sätta masonite-skiva för? Eller försämrar det mottagningen kanske?

Hellre en bit frigolit! Isolerar värmen bättre och har minimal radiopåverkan.

/Marcus

13

marcus-aa skrev:
Simoninis skrev:

Hellre en bit frigolit! Isolerar värmen bättre och har minimal radiopåverkan.

/Marcus

Okej markus ;-) hur är det med wellpapp?

E1820 3GN TreBredbandMax

14

Och nu när jag då sätter i sim:et i mitt e220 modem, så får jag plötsligt ca 10 % sämre mottagning, men 4 mbit/s ner, istället för 0.6 mbit/s med e1820 ?!?!?!?!?!?!

E1820 3GN TreBredbandMax

15

Vad har du för firmware på din E1820 modem? Det syns på MODEM->MODEM STATUS sidan i routern.

16 Senaste redigerad av Simoninis (2010-08-30 15:50:51)

Samir skrev:

Vad har du för firmware på din E1820 modem? Det syns på MODEM->MODEM STATUS sidan i routern.

Hej samir! :-)

Firmware           11.825.03.00.00

och signalstyrka 48%

E1820 3GN TreBredbandMax

17

Halloj!

E1820 3GN TreBredbandMax

18

Om man har routern stående spelar det nån roll om modemet är vertikalt eller horisontellt?
Jag körde med en usbvinkel  för att få modemet vertikalt, fick ca 7 % sämre mottagning vet inte om det var en tillfällighet.

19

Det verkar ha självläkt cool

Har varit stabilt i två dagar nu, på runt 4.5mbit - 5mbit

E1820 3GN TreBredbandMax

20

Simoninis skrev:

På kvällen stiger mottagningen till mellan 48 och 51 %, då kan jag knappt mäta min hastighet. Google tar ca 3 min att komma in på. Vilket jag tycker är kass!

Vad är det frågan om? Gör Tre något med masten på kvällningen eller?

Låter som belastningsproblem. Eftersom användarna delar på bandbredden så kan det bli så om många är ute på en gång. Dom sista dagarna  hade det väl varit lite strul i mobilnätet, dock inte med 3 (vad jag vet) men det kan vara en annan förklaring...

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

21

Telia och Tele2 hade problem med 3gnätet tisdag kväll till onsdag morgon, då 3gtäckningen kom tillbaka.