Tråd: DOVADO med Samsung GT-B3730 4G??
Hej
Kommer det någon uppdatering så att 4G-nätet eller iallafall 3G-nätet fungerar på någon av DOVADO:s routrar?
Glömde kolla om modemet passa innan jag skaffade 4G idag
// monsson
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » DOVADO med Samsung GT-B3730 4G??
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej
Kommer det någon uppdatering så att 4G-nätet eller iallafall 3G-nätet fungerar på någon av DOVADO:s routrar?
Glömde kolla om modemet passa innan jag skaffade 4G idag
// monsson
God fortsättning!
Jag sitter och väntar ivrigt på att era produkter ska få stöd för GT-B3730 modemet.
Såg dock just följande uppdatering på er FAQ:
We have recently been informed by Samsung that there will not be any Linux driver developed by Samsung for this modem, though possibly in future models. Currently, the only supported operating systems are Microsoft Windows and Apple OSX.
Ska man tolka det som att det inte kommer att finnas stöd för detta modem?
Isf, funderar jag på att byta från telia till Tele2 eller Telenor.
Vore kanon om ni kunde ge er syn på det hela!
Tack på förhand
Spoky
Spoky rätt tolkat.
Som det ser ut idag så ligger det inte alls inom närtid för support av Samsung modem.
Mvh
Mathias
Om det inte dyker upp någon drivrutin till Samsung, så blir det ingen integration på våra routrar. Det är nyckel ingrediensen. Jag har kontaktat Samsung, och har blivit tillsagd att det blir ingen Linux drivrutin för denna modell. Det kan hända i framtiden med andra modeller, förstås.
Angående Huawei E398, vi håller på undersöka den. Det finns ingen officiell drivis där heller, men alla deras modem innehåller kretsar från Qualcomm, och det är den största skillnaden mellan Huawei och Samsung, iaf för oss.
SKulle man kunna använda sig av följande drivrutin?
https://github.com/mkotsbak/Samsung-GT- … nux-driver
Mvh,
Spoky
Ni som har ett samsungmodem, har ni själv kontaktat samsung och efterfrågat en drivrutin för linux?
Tror man vinner mer på det att kunder även ligger på än att Dovado ska driva frågan själv.
En liten fråga till vännerna på Dovado.
Det har i flera olika inlägg här meddelats att det behövs Linux-drivrutiner till ett modem för att Dovado skall kunna stöda det.
Jag antar då att Dovadon kör Linux?
Då till min fråga. Jag är inte helt uppdaterad på vad som gäller men är det inte så att om man bygger något på Linux är man skyldig att släppa källkoden fri? Och är det något Dovado funderat över eller kommer att göra?
Frågan är mest intressant för UMR-modellen som nu verkar fasas ut av Dovado och inte får del av de nya finesserna i kommande firmware-relaser till övriga modeller.
Eftersom hårdvaran i UMR verkar hålla mycket hög klass skulle det vara intressant om det kunde skapas någon typ av community-stödd alternativ firmware till Dovado-modellerna liksom det gjorts till Linksys WRT54G m.fl.
Vår GPL har funnits ute sedan början: http://www.dovado.com/index.php?option= … ;Itemid=19
Mycket bra!
Då finns förutsättningarna för ett firmware-projekt.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » DOVADO med Samsung GT-B3730 4G??