Funktionskoll av nätet kring Kalmar
En sensommarsväng kring tre basstationer synes visa att alla fungerar normalt, dvs lika bra som före uppgraderingen. Enligt besked från support idag har t ex masten i Algutsrum öster om Kalmar SE KAL 4680 uppgraderats för rev B men det dröjer ännu något innan rev B startas.
Algutsrums sektorer N/SO/SV motsvaras av PN 96/264/432
Möjligen finns en konvention så att första PN medurs med början i norr eller nordost har en siffra under 200, nästa under 300. Karlskrona 188 är osäker. Tror att det är Karlskrona Nord
SE KAL 1093 väster om Nybro, norr om Emmaboda torde sitta i den höga TV masten som kallas Emmaboda av stora räckvidden att döma
Sektorer NV/S/NV = PN 40/208/376
Vidare ned mot Vissefjärda/Holmsjö till SE BLE 4798
Sektorer N/SO/SV = PN 60/228/396 (? på sista sektorn, glömde anteckna)
Marcus-aa rapporterade Karskronamasten SE BLE 4682
Sektorer N/SO/SV = PN 188 (troligen)/okänd/356
Channel varierade mellan 174 och 225 med ett kort intervall på 275 i söder. Channel har inget med cell att göra utan förefaller vara det frekvensband man tilldelats. Kanalen kan ligga kvar mellan handsover från en cell eller basstation till en annan. Startar man om modemet kan man få en ny kanal. Någon gång byter kanalen spontant och då får man ett kort avbrott. Ibland bryts förbindelsen vid kanalbyte så att man får starta om modemet. Det kan också vara så att modemet stänger ned för att radioförbindelsen bryts. Vid ny kontakt kan kanalen ha ändrats. Jag startade modemet i nätverksanslutningar. Axess manager kunde vara igång hela tiden och registreringen sparkade igång så snart modemet var uppe. Förbindelsen bröts vid behov genom att stänga av modemet. För att hålla förbindelsen aktiv inkl Rx 2, dvs antenn 2, pingade jag www.google.se -t, vilket håller routern igång med ett ping i sekunden. Annars kan den bli "dormant".
Vid återkomsten till Öland hände det märkliga att PN 432 som var mycket stark i Färjestaden (3 km från basen) plötsligt försvann. Istället kopplades PN 40, dvs sektor NO i Nybro in. Det är långt bort och signallampan lyste orange. En stund senare (efter matpaus) var PN 432 igång igen. PN 40 verifierades med riktantenn som visade max signal västerut mot Nybro under den tid PN 432 var släckt.
Varför detta avbrott skedde går ej att veta. Enligt support är arbetena klara.
Avbrottet avslöjade också att förteckningen över neighbour PN är trög, 432 låg kvar i raden trots att signal ej fanns. Där är debug mode med D50 modemet bättre, varje PN i väntläge visas i en vertikal kolumn med aktuell Ec/Io. Listan uppgraderas momentant utan den tröghet och stickiness som finns i RF status monitor. D50 programvaran visar lite fler parametrar än RF status monitor, bl a packet loss och aktuell fart (DRC) som siffra, varför den är lite bättre än RF status monitor för koll av celler och antenninställning. Man kan således vrida en riktantenn och försöka selektera en cell som i förstone inte tas emot. Rätt inställd kan cellen bli aktiv. I RF status monitor ser man inte vilket Ec/Io en passiv cell har och kan därför inte bedöma om det vore vits med en högförstärkande riktanten.
Jag hade kontinuerlig koll på RF status monitor medan jag körde. Det blir aldrig handsover till master bortom de närmaste, systemet verkar ha koll på var man är och tillåter inga tillfälliga uppkopplingar mot avlägsna master. Också värt att notera är att PN neighbour listan upptar stationer som kan ligga långt bortom 62 km cut off. Karslkrona PN 188 finns med ända tills man kommit upp på landborgen (höjden) på Öland. Det innebär således att basstationernas signaler kan registreras ca tio mil bort - men de går naturligtvis inte att kommunicera mot pga tidsgränsen vid 62 km. Ju längre man kommer från en basstation, desto mer försämras Ec/Io. Är det glest med master kan Ec/io överstiga 10 innan skifte sker. Bor man där har man dålig signal. Väster om Torsås mellan Kalmar och Karlskrona är ett sådant ställe. Å andra sidan är det nog mer älgar än folk i den trakten. en till basstation planeras i området men den är uppenbarligen inte igång ännu. Ingen basstationsbeteckning anges om man söker denna på täckningskartan.
Det är mycket enkelt att kolla PN nära en basstation. Skiftet mellan två celler sker över ett par hundra meters vägsträcka om man är nära. Ingen tvekan behöver råda om vilken sektor man är i, varför intresserade snabbt kan bidra med info om cell PN. De i dag noterade PN angivelserna är oförändrade sedan augusti 2009 (tre säkra). Från Ölands söda udde kunde jag då med hjälp av riktantenn koppla upp mig mot Karlskrona N (188), Vissefjärda/Holmsjö SO (228) och Algutsrum SV (432) allt eftersom jag vred en 16 el. yagi. Avståndet till samtliga var drygt fem mil. Sätter man mastfrågemarkören på Ölands sydspets markeras dessa tre.
Frågan var uppe om basstationernas lober i vertikalled nära masten. Femhundra meter från masten hade jag -29 dB som starkast. Ännu närmre blev signalen svagare, den gick mot -50 dB.
Vid handsover ses ofta pågående och avgående cell samtidigt. Bådas Ec/Io anges. Handsover sker när den pågående får bättre Ec/Io än avgående.
Använd utrustning: Takantenn under färd, riktningskoll med 7 el yagi vid behov (sällan). Gammal D35 (ingen vit lapp), senaste firmware. Använde GPS för vägval, i laptopen delade täckningskartan och RF status monitor på skärmutrymmet.
Bottom line är att det nu verkar funka normalt, åtminstone i den här landsändan.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.