Marcus, tack för ditt inlägg.
Bra klarläggande av att smalbandig frekvensmodulerad radio inte stör ut CDMA (som ju från början är en militär teknik med intressant historia).
Täcknigskartan du visar upptar inte planerad utbyggnad. Denna är i själva verket redan igång. Ett exempel är "Borgholms kommun" som rapporterades ha störningar i funktionen tidigare. Den tillhör de planerade.
Bäst upplösning får man i kartan genom att välja modemet och inte routern. Därtill ingen yttre antenn. Det är märkligt att danska celler är så mycket större än svenska. Modemet slutar vid angiven inställning att ta emot lång innan masten försvinner under horisonten. Så är även fallet i verkligheten. Mig veterligen (test i norra Tyskland) så har även de danska basstationerna cut off vid 62 km. Oklart. De norska räckvidderna vid kusten är också lattjo för D50 även om masterna är mycket högt belägna.
Enligt uppgift citerad ovan ska antalet basstationer i Danmark dubblas från 20 till 40. Även i Sverige sker en kraftig ökning som dock även inräknat celler svårligen kan nå upp till 3000. Enligt pressuppgifter omfattar dock affären med Ericsson leverans av 1000 basstationer - dividerar man med tre blir det för få. Den enkla sanningen är nog att täckningskartan är från tiden innan Access industries tog över och nätet fick en nysatsning. Varför inte kartan uppdaterats är en fråga som hamnari i bolagets vanliga kommunikationsslask. Kanske vill de inte visa konkurrenterna var utbyggnad planeras. De här masterna kräver ju sällan bygglov eftersom infrastrukturen redan finns - så det är inte så lätt att hålla koll på gradvis utbyggnad för den som skulle bry sig.
Ang PN-nummer: Jag har också bara sett tresiffriga. Frågan är om nummerserien nu ändrats. Kunde vara behändigt för användare att kunna identifiera celler även om Net1 inte vill släppa till listan och PTS har påhemligat basstationskartan. Frågan är hur man ska markera lokal. Kommun är för grovt, sålunda befinner sig masten i "Borgholm" ingalunda i orten utan vid Ölands nordspets. OCh masten i "Mörbylånga" står öster om Algutsrum, dvs vid öns mitt. Det jag tror är Emmabodamasten verkar stå väster om Nybro.
Exakta geografiska koodinater är olämpliga att ange. En lättidentifierad ungefärlig geografisk belägenhet som är uppenbar för en innevånare i länet är bättre. En lista kan lämpligen göras länsvis. Jag lägger inte upp en tråd nu eftersom jag inte har tid att kolla PN nummer just nu.
Till att börja med är det bra med nummer på celler. Bättre upp är cellens riktning med endera av de av Marcus angivna bäringarna, fast SO, NNV och sånt bör räcka bra också.
Exempel: Kalmar län: Algutsrum: N 233, SV 234, SO 235 (påhittade siffror).
En förteckning just över Net1's celler är mer angelägen än för övriga operatörer eftersom cellerna är så stora och behov finns av att rikta in antenner - och att som kund hålla koll på dysfunktioner vid en specifik basstation.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.