Till Vox M
Jag vet inte heller hur signalstyrkan ser ut i vertikalled nära masten. I fjor åkte jag ca en km från masten och fick då -40 dB i signalstyrka med takantenn på bilen och D50 modem. Kollar man PN nummer då så kan man vara säker på vilken mast man är ansluten mot. Sedan får man kolla PN nummer från olika håll så att man får respektive cells beteckning.
Risk för överstyrning fiinns enligt uppgift på amerikansk site vid -35 dB. Om det gäller för D35 vet jag ej.
Med riktantenn 9 km från basen och fri sikt fick jag -56 till -60 dB i fjol.
Till Rip5
Jag skrev om bredband på Värmlandsnäs i fjol. Det är rejäl glesbygd. Där fick enskilda kunder fiber fast det är flera km till närmaste granne. Jag tycker det verkar helknäppt att inte köra med radionät. Men Säffle kommun hade fått EU-pengar. Min kompis fick 100 mbit i fibern men det kostade 36000 kr att få fibern fram till huset. Så nu har han maxat bredband i sin ensliga gård som han för övrigt energisnålt strömmatar över en enda 10 Amp säkring. FRågan är hur det gick i Torsby kommun som hade avsett att satsa på Ice net.
Det låter otroligt att du skulle kunna få 20 mbit upp, det är tveksamt om modemet hanterar det. Kul i alla fall att det börjar röra på sig.
Det är nog snarare Ericsson som bör öka personalstyrkan. Problemet är nog att cdma är en udda teknik för dem, kanske det inte är så många som har någon grad av kompetens. När och om det väl börjar funka kommer vi nog att höra av Net1.
Funkar wifi bra mot din D35 router?? En annan variant är att ansluta laptopen med en lång nätverkskabel, det ger säkrare uppkoppling. Vad är det exakt du gör när du går omkring med laptop och router och hur har du riktantennen? Högt eller lågt?
Som du kan se av den här tråden så kan det funka bra med en rundstrålande antenn förutsatt att den kommer kanske 4 meter eller mer över marken:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1169
Vore kul att åka till en mast där arbeten pågår och försöka få lite info om vad problemet är... EON uppför sig som Net1, man får aldrig besked om varför det strular. De enda som det är någon idé att tala med är servicekillarna som är ute i busken och lagar ledningar, de är glada för feedback och observanta kunder.
En sak till. Av PTS tillstånd för ökat spektrum till Net1 framgick att det till Net1 upplåtna frekvensområdet även används för annan trafik. Har inga uppgifter om vad slags trafik men den kan troligen störa på vissa lokaler vilket då bör visa sig som dålig nedladdningshastighet och varierande fart. Får väl sätta fart i min gamla UHF scanner som man kunde lyssna på analog NMT450 med.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.