1

Tråd: Vad är meningen att vinkla antenn i linje med routern?

Varför kan man vinkla wlanantennen från 90 grader till plant med routern, vad vinner man på det att den pekar ner mot underlaget?

2

Sv: Vad är meningen att vinkla antenn i linje med routern?

Wlan-signalen är starkast i antennens bredsida. Med antenn-pinnen horisontell blir det bättre signal rakt uppåt och nedåt. Med pinnen lodrät blir det bäst runt om i samma våningsplan.

3

varför ha bra signal uppåt och nedåt?

4

routern kan ställas med kortsidan neråt, dvs stående för att spara plats samt få bättre kylning osv.

sedan om antennerna ställs 45-90 grader från varandra så skall det bli bättre täckning, om det är äkta diversity.

5

andy78 skrev:

varför ha bra signal uppåt och nedåt?

Man kanske bor i villa...  smile

Jag brukar ställa min AP i ett hörn av huset och luta antennen c:a 45 grader för att få täckning i båda våningsplanen. tongue

6

Jag som trodde på fullaste allvar att det skulle gå att väggmontera den iomed att man kan peka antennen rakt upp, det brukar vara en av huvudanledningarna till att man kan göra det.

7

andy78 skrev:

Jag som trodde på fullaste allvar att det skulle gå att väggmontera den iomed att man kan peka antennen rakt upp, det brukar vara en av huvudanledningarna till att man kan göra det.

bara fantasin som stoppar. smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Otroligt synd att de inte gjort hål ellerfördjupningar på baksidan för upphängning.

9

ja, jag saknar detta på dom nya, använde detta på samtliga umr...

men det finns gaffa tejp som tur är tongue