1

Tråd: Lite småfix med 3GN

Hej, har haft Dovado 3GN i snart ett år och är mycket nöjd. Några saker som jag dock inte riktigt får att fungera.

1. Port forwarding
Jag upplever det som om det är väldigt svårt att komma åt min dator från utsidan. Det verkar vara väldigt ostabilt och kan ena gången fungera och andra inte alls. Har inte ens susning om varför det är såhär, men det verkar vara riktigt skumt.
Alla port forward inställningar ser ut att stämma och jag har gått igenom guider och FAQ på dovado.com flera gånger för att hitta småfel. Dock utan att se att jag skulle gjort några fel.
Sitter mycket och försöker få bland annat dreambox att kunna streama ut via VLC till iPhone, men har stora problem att koppla ihop, detta på grund av vad jag tror är ngt som jag gjort fel, eller som är fel, med dovadon...

2. Updatering till Firmware 2.4.5 som finns på 3's hemsida, samt updateringen på dovados hemsida verkar inte fungera. Dovadon säger :
HTTP Upgrade

Input file is in incorrect format

You will not need to restart the system.

3. Upload, hastighet, framförallt när det gäller uTorrent.
Kan ladda ner och skicka filer med flera olika protokoll utan problem. bredbandskollen ger mig dessutom närmre 10mbit samt 1mbit upp varje gång... men när jag drar ugång uTorrent ligger jag på MAX 1-2kb/s upload.
Har detta också med portarna / modemet / 3 eller något att göra kanske ?
Vad jag kan se är alla portar öppnade korrekt i uTorrent kontra dovadon. Även uPnP är på som det skall....

Mvh
Sebastian

2

Sv: Lite småfix med 3GN

har du provat annan isp, om det blir lika...

3

2 låter som om du inte zippat upp filen, utan att du skickar upp zip filen istället för .bin filen.

//M

4

G-Man:
Inte testat med annat än med 3, men däremot med 2 olika modem.

Mathias:
Nix, det är .bin filen jag laddar upp. Både testat med den från dovado.com samt den från tre.se

5

1- Om ditt USB modem och iPhone använder TRE som operatör, då går det INTE att koppla upp mot din router per remote. Har du försökt logga in på routern från ett fast bredbands uppkoppling? Begränsningen ligger i TRE's protokol när det gäller deras abbonenters säkerhet. Eftersom du har en iPhone, koppla upp genom WiFi på nåt annat nät och testa igen. OBS! Om du använder "data.tre.se" som APN, så kommer port-forwarding INTE att fungera. Du behöver ändra den till "bredband.tre.se" på routerns MODEM-MODEM SETTINGS sida.

2- Om du har ägt routern sedan November, då kan du endast lägga pá firmware som ligger på DOVADO's hemsida (http://www.dovado.com/firmware) och inte från TRE eftersom de är speciellgjorda för TRE. Vi har levererat 3GN till TRE sedan några månader tillbaka. Försök gärna med Express Upgrader istället för binära filet.

3- Det finns guider här på forumet på hur man fixar det, men this is where I draw the support line. Enda jag kan tippa på är att köra den rätta APN som nämnd ovan.

6

1. Ok, så det betyder att jag aldrig kommer kunna streama saker från mitt "hem-internet" till min telefon. Så länge båda är uppkopplade via tre (även om det är samma abb.) ?
bredband.tre.se används redan.

2. Japp, precis som du säger så fungerade det med Express. Däremot fungerade inte .bin filen från dovados hemsida heller....

3. Ok, skall kolla efter huder då. Förväntade mig inte mer, detta var bra mkt support över förväntan ändå!,...

Tackar så mycket, trevligt!