KOllar man i ett E220 modem ser man att kontakten för att ansluta testsignal sitter innan impedansanpassningen till den interna antennen. Kontakten lär vara 52 ohm, löder du fast koaxialkabel direkt istället för den interna antennen får du fel matching och kan därigenom förlora vad du finner genom högre antennförstärkning.
Jag håller med om att de externa kontakterna kan vara knepiga. Jag misstänker att kontakten i mitt Huawei E169 modem pajat för även om jag kan trycka dÃt en extern antenn händer absolut inget med signalstyrkan enligt Dovado som ändå mäter i procent, dvs med hög upplösning. Finns möjlighet att ansluta exyern antenn via internt testkontakt tror jag det är bästa sättet. Sedan får man fixera anslutningen väl för de interna kontakterna tål inte manipulation och är inte gjorda för frekvent anslutning, de går sönder mekaniskt. Tror Andreas försökte ta bot kontakten på ett E220 men sedan gick det inte att löda fast koaxialkablen i alla fall eftersom den tryckta ledningen förstörts. Kan möjligen gå om man har ett operationsmikroskop.
citatet ovan från Huawei om att modemet only supports external diversity antenna etc är en mkt oprecis information. Extern diversity antenn är rimligtvis en dubbel antenn och den bör då ha dubbla antenningångar. Det finns för övrigt förvånansvärt få 3G modem som använder diversityantenner. Finns dock på en del nya 3G routrar.
Alla de mikrosmå kontakterna är bara strul. Huaweis router E960 som säljs av Telia har SMA kontakt för exerna antennen vilket funkar utmärkt. Men där saknas farten. Induktiva kopplingar påminner mig om glada lösningar för att förstärka signalen i bil med en antenn inne och en ute. Innan jag tror på dessa lösningar vill jag se fakta och jämförelse med en direktkopplad antenn. Infoferenda har utrustning för att göra detta, de säljer såväl
adaptrar till kontakterna i modem och men även antenner för indirekt koppling. Vore intressant med mätresultat.
Fråga: Har verkligen E1820 två antenningångar som kan nås via testkontakterna?
tänkte skaffa Novatel 2352 som har diversity antenner men saknar yttre antenningångar så jag har samma problem.
PS här finns lite info:
http://www.communica.se/index.asp?static=antenner
Grafen beskriver ändring i överföringshastighet då en "coupler" används. Men vad företaget menar med en "coupler" sägs inte. Uttrycket återkommer inte i länken rörande induktiva överförare. Oproffsig språkhantering.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.